کد: 1287-358625      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۴ تير   تعداد بازدید : 175

نخستین همایش ملی آموزش زبان فارسی با اهداف ویژه به صورت مجازی برگزار شد

کالج بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران نخستین همایش ملی آموزش زبان فارسی با اهداف ویژه را در راستای کمک به رشد و تعالی زبان و ادب فارسی و به صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه طی مراسم افتتاحیه این همایش که چهارشنبه 14 تیر 1402 برگزار شد، از کالج بین‌الملل دانشگاه و به ویژه کرسی زبان فارسی به منظور برگزاری این همایش ارزشمند برای نخستین بار قدردانی کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: توجه به آموزش زبان به خصوص با اهداف ویژه، مسیری است که اغلب کشورهای بزرگ جهان در آن قدم بر داشته‌اند و امروز بسیار خرسندم که در کشور عزیزمان ایران، فرصتی برای برگزاری این رویداد ویژه زبان شیرین و کهن فارسی ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه بحث بین‌المللی سازی آموزش عالی از مباحث مهم و رو به گسترش در دنیای امروز است، اظهار داشت: بسیاری از کشورها، از بین‌المللی سازی آموزش عالی بهره می‌برند تا در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رشد و توسعه یابند.
دکتر آیتی تصریح کرد: بحث بین‌المللی سازی آموزش عالی مکمل مقوله جهانی‌سازی است که طی دهه‌های اخیر قدرت‌های بزرگ جهانی آن را دنبال می‌کنند.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه تفاوت ظریفی میان جهانی‌سازی و بین‌المللی سازی وجود دارد، گفت: در جهانی‌سازی کشورهای بزرگ و صاحب قدرت و صنعت سعی دارند سایر کشورها را به خود نزدیک و برای افزایش قدرتشان، از امکانات آن‌ها بهره ببرند اما در بین‌المللی سازی صحبت از تعامل و همکاری است که عرصه‌ای برای رشد و توسعه و استفاده از دانش دیگر کشورها فراهم می‌کند.
وی اضافه کرد: طی یک طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران شاخص‌های بین‌المللی سازی در راستای برنامه‌ریزی‌های راهبردی احصاء و بالغ ‌بر 400 شاخص جهانی گردآوری شده است. نتایج این طرح حاکی است که بین‌المللی سازی در کنار کمک به تعاملات علمی دانشگاه‌ها و اقتصاد کشورها، نقش بسیار مؤثری در پیشرفت و گسترش زبان دارد و این نکته‌ای است که به ویژه در همایش امروز باید مورد تأکید بیشتری قرار گیرد.
دکتر آیتی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حرکت دانشگاه‌ها در مسیر بین‌المللی سازی را جذب دانشجویان خارجی دانست و گفت: جذب این دانشجویان در طولانی‌مدت از یک سو به رشد اقتصادی کشورها می‌انجامد و از سویی دیگر فرصتی برای آموزش زبان آنها به دانشجویان بین‌المللی ایجاد می‌کند.
وی به تحصیل بیش از یک هزار و 400 دانشجوی خارجی از 51 کشور جهان در دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: این مجموعه به همه دانشجویان بین‌المللی خود زبان فارسی را می‌آموزد ضمن اینکه برای حدود یک هزار دانشجوی بین‌المللی رشته‌های دکترای عمومی، یادگیری زبان فارسی در دو سال نخست تحصیل و در چهار سطح اجباری است و آن‌ها در صورت موفقیت در آزمون بسندگی، امکان راه یافتن به مراحل بعدی تحصیلی را خواهند داشت.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تأکید بر اینکه بسیاری از کشورهای غیرانگلیسی زبان نیز این مسیر را در پیش گرفته‌اند، تصریح کرد: در کشور چین، برای دانشجویان خارجی زبان چینی تمهیدات ویژه‌ای چون بورسیه تحصیلی کامل و خوابگاه رایگان در نظر گرفته می‌شود. همچنین در تمام دانشگاه‌های این کشور واحد آموزش زبان چینی بنابر نوع فعالیت این مراکز، با اهداف ویژه تدریس می‌شود.
دکتر آیتی افزود: کالج بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز آموزش زبان فارسی به دانشجویان علوم پزشکی را با اهداف ویژه برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. این مجموعه با بهره‌گیری از واقعیت مجازی، تلاش می‌کند دانشجویان را در بدو ورود و بعد از آموزش‌های اولیه، در فضای بیمارستان قرار دهد.
وی ابراز امیدواری کرد که همه شرکت‌کنندگان بتوانند نهایت استفاده را از این برنامه ارزشمند ببرند.
سپس دکتر عنایت‌اله شعبانی، رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه، اظهار داشت: همه ساله همایش‌های بسیار زیادی در داخل و خارج از کشور با موضوع زبان و زبان‌شناسی کاربردی برگزار می‌شود اما با توجه به اهمیت و ضرورت گسترش و ترویج زبان غنی فارسی و افزایش دانشجویان و دانش‌آموختگان، نیاز به برگزاری همایش‌ها و مجامع علمی مرتبط با این حوزه بیش از گذشته احساس می‌شود.
وی افزود: بر همین اساس اندیشه برگزاری نخستین همایش ملی آموزش زبان فارسی با اهداف ویژه با کمک دانشگاه‌های و مراکز مختلف آموزش زبان فارسی در کشور با اهدافی چون کمک به ترویج و گسترش زبان فارسی، نیازسنجی آموزشی در مراکز مختلف و تمرکز بر فارسی با اهداف ویژه، فراهم‌سازی بستر مناسب برای انتقال دانش و تجربيات مدرسان و مراکز آموزشی، بررسی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در مراکز و ارائه راهبردهای نوین در حوزه آموزش زبان فارسی، آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و جدیدترین روش‌های پژوهشی انجام یافته در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، ضرورت سیاست‌گذاری آموزشی در مراکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و ارائه پژوهش‌های نوين در حوزه زبان‌شناسی کاربردی و مسائل میان‌رشته‌ای شکل گرفت و امروز شاهد برگزاری آن هستیم.
رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه قرار بود همایش به صورت حضوری و در اسفندماه سال گذشته برگزار شود، افزود: به دلایلی چون میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از نهمین گردهمایی موسسه‌ها و نهادهای فعال آموزش زبان فارسی جهان در همین ماه، این رویداد به صورت مجازی و با کمی تأخیر در تیرماه سال جاری برگزار شد.
وی سپس به تشریح محورهای این همایش پرداخت و گفت: سنجش مهارت‌های زبان فارسی، فناوری در آموزش زبان فارسی با اهداف ویژه، آموزش ادبیات فارسی به زبان آموزان غیر ایرانی، تهیه و تدوین مواد آموزشی فارسی با اهداف ویژه، روش‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، روش تحقیق در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و نهایتاً تجزیه و تحلیل کلام در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، محورهای نخستین همایش ملی آموزش زبان فارسی با اهداف ویژه هستند. 
دکتر شعبانی تصریح کرد: درصدد برگزاری همایش مذکور هر دو سال یک بار و به صورت حضوری هستیم چرا که این مجامع فرصتی برای هم‌افزایی و آشنایی با صاحب‌نظران و تبادل‌نظر در حوزه آموزش زبان فارسی خواهد بود.
رئیس کالج بین‌الملل دانشگاه افزود: امیدواریم با برگزاری چنین برنامه‌هایی به ترویج و گسترش زبان شیرین فارسی کمک کنیم، این زبان در عین داشتن ظرافت‌ها و شگفتی‌های خاص، حاکی از غنای فرهنگی و تاریخ کشور عزیزمان ایران است.
وی همچنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم استاد دکتر احمد صفار مقدم، استاد برجسته ادبیات و از پیشکسوتان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، از حمایت‌های دانشگاه‌های علامه طباطبایی و شهید بهشتی و بنیاد سعدی برای همراهی و مشارکت در این برنامه قدردانی کرد. 
دکتر شعبانی همچنین از زحمات و تلاش‌های روسای جلسات سخنرانی، اعضای هیأت‌علمی دیگر مراکز و همکاران کالج بین‌الملل دانشگاه تشکر کرد. 
پس از آن دکتر مهین ناز میردهقان فراشاه، دبیر علمی نخستین همایش ملی آموزش زبان فارسی با اهداف ویژه، با قدرانی از کالج بین‌الملل و دانشگاه علوم پزشکی تهران برای برگزاری همایش، به شرکت‌کنندگان در این برنامه خیرمقدم و خوشامد گفت.
این همایش در دو اتاق موازی و به صورت مجازی و با ارائه 14 مقاله و همچنین سخنرانی کلیدی دکتر میردهقان با عنوان اصول و مبانی نظری تهیه و تدوین مواد آموزشی فارسی با اهداف ویژه، طی صبح و عصر ادامه یافت.
توضیح اینکه کالج بین‌الملل دانشگاه در تلاش است پس از ارزیابی مقالات ارائه شده، سه مقاله منتخب همایش را در مجله جستارهای زبانی، به عنوان یکی از مجلات معتبر در آموزش زبان در ایران و جهان، به چاپ برساند. ضمن اینکه چکیده مقالات نیز در قالب کتابی طی دو هفته آینده در سایت کالج بین‌الملل دانشگاه قابل ‌دسترس خواهد بود.

 
 
 
 
خبرنگار: مهناز وحیدی
 
نظر شما :
captcha
Close