کد: 1287-358653      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ سه شنبه ۳ مرداد   تعداد بازدید : 658

هیأت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از معاونت بین‌الملل دانشگاه بازدید کرد/اعلام آمادگی معاونت‌های بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و مشهد برای انتقال تجارب و توسعه همکاری‌های مشترک بین‌المللی

دکتر شاپور بدیعی اول، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد و هیأت همراه با رویکرد تبادل تجربیات و توسعه همکاری‌ها و تعاملات مشترک آتی با دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیران این حوزه دیدار و با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه از نزدیک آَشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل در جریان این دیدار که دوشنبه 2 مرداد 1402 انجام شد،  از دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر سیدمهدی رضایت، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر نبی شریعتی فر، مدیر توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل، دکتر فاطمه حاجی علی عسگری، مدیر بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل، دکتر کوثر اثنی عشری، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل، دکتر آزاده شادمهر، مشاور معاون بین‌الملل و دبیر شورای بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمدرضا خامی، مشاور عالی معاون بین‌الملل دانشگاه، کبری رسولی، اعظم محمدباقری و میرمحمدرضا سیدحسنی، کارشناسان حوزه بین الملل و از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر کیوان گنودی، مدیر بین‌الملل، دکتر مریم سرخوش، مدیر اعتباربخشی بین‌الملل و دکتر مهدی عطاران، مسئول پذیرش دانشجویان خارجی، الهه ابراهیم پور، ناهید حسین زاده و رسول رضازاده، کارشناسان حوزه بین الملل نیز حضور داشتند.
در آغاز، دکتر آیتی حضور معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد و هیأت همراه را در معاونت بین‌الملل دانشگاه خیرمقدم گفت.
دکتر بدیعی اول نیز با قدردانی از فرصت ایجاد شده برای تعامل دو دانشگاه در حوزه بین‌الملل، اظهار داشت: مجاورت با آستان مقدس امام رضا (ع) و حضور میلیونی زائران در بازه‌های زمانی مختلف در مشهد، زمینه‌ساز نگاهی ویژه به این شهر و دانشگاه علوم پزشکی آن شده است.
معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: این دانشگاه طی سال‌های اخیر رتبه نخست کشور در حوزه بهداشت و درمان و رتبه سوم کشوری در حیطه پژوهش را کسب کرده است.
وی تصریح کرد: حدود یک ماهی از شکل‌گیری معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گذرد و ما با رصد مجموعه‌های مختلف، تصمیم گرفتیم در قدم اول از تجربیات دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده کنیم تا برای این حوزه که بسیار نوپا است، سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری صحیحی انجام شود. 
دکتر بدیعی اول با اشاره به اینکه همچنین امیدواریم در آینده نزدیک شاهد همکاری‌های مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه بین‌الملل باشیم، اظهار داشت: بر این باوریم که تعامل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با یکدیگر در فعالیت‌های بین‌المللی، منجر به دستاوردهای بزرگ‌تر و رشد ظرفیت‌های موجود می‌شود.
سپس دکتر آیتی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب کلان منطقه 9 آمایشی از دانشگاه‌های بزرگ و ظرفیت دار کشور به شمار می‌آید، گفت: هم‌جواری این دانشگاه با حرم مطهر رضوی، ارائه خدمات بهداشت و درمانی با سطح کیفی بالا به زائران و رتبه مناسب در نظام‌های رتبه‌بندی داخلی و خارجی، جایگاه ارزشمندی را برای آن رقم زده است.
دکتر آیتی با اشاره‌ای کوتاه به سابقه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تشکیل معاونت بین‌الملل در این دانشگاه را بسیار مثبت توصیف کرد و از آمادگی برای انتقال تجارب و توسعه همکاری‌های مشترک در سطح بین‌الملل خبر داد.
وی در ادامه توضیحاتی در خصوص معاونت بین‌الملل دانشگاه ارائه کرد و اظهار داشت: نقطه قوت این معاونت طی بیش از یک دهه فعالیت، توسعه در سطح بدنه دانشگاه و تشکیل خانواده بزرگ بین‌الملل بوده است.
دکتر آیتی این خانواده را متشکل از مدیران و معاونان حوزه ستادی معاونت و پردیس بین‌الملل، معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها، معاونان بین‌الملل گروه‌های آموزشی، معاونان و رابطان بین‌الملل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی، معاونان بین‌الملل بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه و مسئولان میزها و دبیران اتاق‌های همکاری علمی دانشگاه با کشورهای هدف دانست و گفت: از مجموع یک هزار و 911 عضو هیأت علمی دانشگاه، 200 نفر، یعنی حدود 10 درصد با بخش بین‌الملل همکاری مستقیم دارند.
وی در ادامه به معرفی واحدهای زیرمجموعه معاونت بین‌الملل دانشگاه، مسئولیت‌ها و اهم فعالیت‌های هریک پرداخت و بیان داشت: مدیریت توسعه منابع و پشتیبانی معاونت بین‌الملل متشکل از امور مالی، اداری و عمومی با تکیه بر جذب بیش از یک هزار و 400 دانشجوی بین‌المللی از 54 کشور در دانشگاه، تعداد قابل‌توجه ساختمان‌های خوابگاهی در تهران و کیش و نزدیک به 300 پرسنل این حوزه، سطح وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه از راه‌اندازی سیپاد مالی برای دانشجویان بین‌المللی که از یک سو فرصت رصد وضعیت پرداختی شهریه و دریافت بورسیه و فرآیندهای مرتبط را برای دانشجویان و از سوی دیگر امکان گزارش‌گیری را برای معاونت بین‌الملل تسهیل کرده، به عنوان یکی از اقدامات نوآورانه و موفق این مدیریت یاد کرد.
دکتر آیتی با اشاره به فعالیت اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی، واحد پذیرش و ثبت‌نام و واحد کنسولی در زیرمجموعه مدیریت توسعه امور بین‌الملل این معاونت، اظهار داشت: همکاران ما در اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی ضمن سیاست‌گذاری برای کارگزاری‌های جذب دانشجوی خارجی دانشگاه در کشورهای مختلف، سالانه در حداقل چهار نمایشگاه بین‌المللی با رویکرد معرفی پتانسیل‌های دانشگاه و پذیرش متقاضیان خارجی شرکت می‌کنند.
وی با بیان اینکه واحدهای پذیرش و ثبت‌نام دانشجویان خارجی و کنسولی نیز فرآیندهای مرتبط با متقاضیان بین‌المللی از زمان ارائه درخواست تا زمان شروع به تحصیل در دانشگاه را به صورت برنامه‌ریزی‌شده و منظم دنبال می‌کنند، افزود: کمیته پذیرش دانشجویان بین‌الملل دانشگاه مسئولیت بررسی درخواست متقاضیان و جذب و یا عدم جذب آن‌ها را برعهده دارند.
دکتر آیتی تصریح کرد: تمامی فعالیت‌های مربوط به ارتباطات بین‌المللی دانشگاه چون پروژه‌های تبادل اساتید، دانشجویان و کارشناسان با دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور، جذب محققان و اساتید ثانویه بین‌الملل (اساتید مدعو و اعضای هیأت علمی وابسته)، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور، اعتباربخشی و رتبه‌بندی بین‌المللی و توانمندسازی بین‌المللی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی (دوره‌های اعزام به خارج از کشور) در مدیریت روابط بین‌الملل این معاونت برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شود.
وی از تشکیل 26 میز و اتاق همکاری علمی دانشگاه با کشورهای هدف در این حوزه خبر داد و بیان داشت: اخیراً طرح تدوین سند راهبردی ارتقای رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی با همکاری یکی از اساتید دانشگاه شیراز توسط این مدیریت آغاز شده که نتایج ارزشمندی نیز به همراه داشته است.
دکتر آیتی توضیحاتی در خصوص برنامه Appraise to Raise و آغاز به کار آن در دوران پاندمی کرونا ارائه کرد و گفت: در قالب این برنامه با هدف تسهیل برگزاری جلسات علمی به صورت آنلاین، آموزش‌های مبتنی بر یادگیری الکترونیکی و توسعه روابط آکادمیک بین‌المللی، زیرساخت‌های الکترونیکی لازم برای اجرای وبینارهای بین‌المللی، ژورنال کلاب و دوره‌های کوتاه‌مدت آنلاین و کنگره‌ها با مشارکت تعداد قابل‌توجهی از اساتید و سخنرانان داخلی و خارجی فراهم و خوشبختانه این برنامه امروز به برندی برای دانشگاه علوم پزشکی تهران تبدیل شده است.
وی همچنین از یکپارچه‌سازی الکترونیکی تمامی فرآیندهای معاونت بین‌الملل و تجمیع آن در سامانه‌ای واحد، راه‌اندازی سامانه شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا و ایجاد مرکز آزمون الکترونیک در شعبه کیش پردیس بین‌الملل به عنوان اهم فعالیت‌های مدیریت بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل یاد کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه اهداف و مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل را نیز تشریح کرد و گفت: دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات مرتبط با دانشجویان خارجی دانشگاه بسیار دقیق و البته همراه با پیچیدگی‌هایی است که با فعالیت خوب همکاران این معاونت با دقت هر چه تمام‌تر اجرایی می‌شود.
دکتر آیتی افزود: معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل طی سال‌های فعالیت خود، به مجموعه‌ای قدرتمند و کاملاً شناخته‌شده بدل شده و معاون آموزشی پردیس عضو شورای آموزشی دانشگاه است.
معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان توضیحاتی در خصوص برخی از فعالیت‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی پردیس بین‌الملل چون اسکان دانشجویان خارجی در خوابگاه‌ها، اجرای برنامه‌های متنوع و منظم فرهنگی، ورزشی و دانشجویی، نیازسنجی سلامت جسمی و روانی دانشجویان بین‌الملل و ارائه مشاوره و خدمات سلامت به آن‌ها، افزود: از سال گذشته به همت این معاونت شورای صنفی دانشجویان بین‌الملل با هدف پیگیری مطالبات دانشجویان و انجمن دانشجویان بین‌الملل دانشگاه با چهار کمیته علمی، هنری، اجتماعی و ورزشی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
وی رصد فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقات بین‌المللی در کل مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران را یکی از مسئولیت‌های مهم معاونت پژوهشی پردیس بین‌الملل عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین این معاونت با هدف حمایت از پژوهش‌های بین‌المللی نسبت به بازبینی آیین‌نامه‌های موجود و همچنین تدوین و تصویب آیین‌نامه گرنت بین‌الملل چاپ مقالات در مجلات Q1 اقدام کرده است.
دکتر آیتی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای 46 مجله انگلیسی ‌زبان است، افزود: با تکیه بر نقش مقالات و مجلات انگلیسی ‌زبان در ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها در میان نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، به تازگی دستورالعمل حمایت از انتشارات و تولیدات علمی مجلات انگلیسی دانشگاه تدوین و کلیات آن به تصویب رسید.
معاون بین‌الملل دانشگاه به صورت اجمالی دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پردیس بین‌الملل را معرفی کرد و بیان داشت: کالج بین‌الملل دانشگاه نیز به عنوان یکی از واحدهای زیرمجموعه حوزه بین‌الملل در چهار حیطه گروه آموزشی زبان‌های خارجی دانشگاه، کرسی زبان فارسی، توان‌افزایی اعضای هیأت‌علمی و کارکنان و مأموریت‌های ویژه و ملی فعالیت می‌کند.
وی تصریح کرد: بیشترین واحدهای درسی پس از دانشکده پزشکی توسط گروه زبان‌های خارجی به دانشجویان ارائه می‌شود ضمن اینکه کرسی زبان فارسی کالج بین‌الملل مسئولیت آموزش این زبان به تمامی دانشجویان خارجی دانشگاه به ویژه دانشجویان مقطع دکترای حرفه‌ای را برعهده دارد و در پایان نیز با برگزاری آزمون بسندگی، مجوز ورود دانشجویان پذیرفته شده به دوره بالینی را صادر می‌کند.
دکتر آیتی از برگزاری دوره‌های آموزشی دیگر زبان‌های خارجی در این مجموعه خبر داد و گفت: در حیطه مأموریت‌های ویژه و ملی نیز دبیرخانه کارگروه بین‌المللی سازی در کلان منطقه 10 آمایشی سلامت کشور و دبیرخانه کشوری EducationIRAN، در کالج بین‌الملل واقع شده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه از میان دانشگاه‌های دارای شعبه در جزیره کیش، تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشجوی خارجی دارد، اظهار داشت: حدود 200 دانشجوی بین‌المللی در این شعبه از دانشگاه مشغول به تحصیل در مقطع علوم پایه هستند که خوشبختانه جذب آن‌ها هم برای دانشگاه و هم برای کشور ارزش‌افزوده به همراه داشته‌اند.
معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به تحصیل بیش از 200 دانشجوی پزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی در شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا؛ دانشگاه سبطین، خاطرنشان کرد: از سپتامبر سال جاری میلادی، اولین گروه دانشجویان مامایی کشور عراق در این دانشگاه مشغول به تحصیل می‌شوند و از مدتی دیگر نیز نخستین دانشکده توانبخشی عراق در شعبه بین‌الملل دانشگاه راه‌اندازی خواهد شد.
در ادامه، سؤالاتی از سوی معاون بین‌الملل، مدیر بین‌الملل، مدیر اعتباربخشی بین‌المللی و مسئول جذب دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه‌های اعتباربخشی بین‌المللی و روند طی شده توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران، جذب محققان و اساتید ثانویه بین‌المللی، دوره‌های اعزام به خارج از کشور، نحوه دریافت شهریه‌های دانشجویان بین‌الملل، صدور روادید دانشجویان خارجی، فرآیند پذیرش متقاضیان و چگونگی فعالیت کمیته جذب دانشجویان خارجی و EducationIRAN مطرح شد که دکتر آیتی و مدیران و کارشناسان بین الملل دانشگاه به آن‌ها پاسخ دادند.
همچنین مدیران و کارشناسان معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به حوزه فعالیت خود ضمن بازدید از اداره جذب و بازاریابی بین‌المللی، واحد پذیرش و ثبت‌نام، واحد کنسولی، واحد روابط عمومی، مدیریت روابط بین‌الملل، مدیریت توسعه منابع و پشتیبانی، مدیریت بین‌المللی سازی الکترونیک معاونت بین‌الملل و معاونت آموزشی پردیس بین‌الملل، از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و برنامه‌های آن‌ها قرار گرفتند.

 

 

 

 

 

 

خبر: مهناز وحیدی

عکس: الهام رضازاده

نظر شما :
captcha
Close