کد: 1287-358659      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۰ مرداد   تعداد بازدید : 162

تشریح روند بین‌المللی سازی و افق آینده دانشکده علوم پیراپزشکی در بیست و سومین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه

بیست و سومین نشست شورای بین‌الملل دانشگاه با ارائه گزارش روند بین‌المللی سازی دانشکده علوم پیراپزشکی طی دو سال گذشته، برنامه‌های در دست اقدام این مجموعه، معرفی دانشگاه‌های هدف عضو مجمع مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا (ASAIHL)برای تعامل با دانشگاه و اعلام زمینه‌های همکاری دانشکده‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بین‌الملل، در این نشست که دوشنبه 9 مرداد 1402 به میزبانی دانشکده علوم پیراپزشکی برگزار شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر شعبان علیزاده، رئیس دانشکده علوم پیراپزشکی، روسای دانشکده‌های پردیس بین‌الملل، مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل دانشگاه، اعضای هیأت رئیسه دانشکده علوم پیراپزشکی و معاونان بین‌الملل دانشکده‌ها حضور داشتند.
در آغاز، معاون بین‌الملل دانشگاه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده دور جدید جلسات شورای بین‌الملل، به میزبانی دانشکده‌ها برگزار می‌شود که امیدوارم این رویکرد بستری را برای آشنایی هر چه بیشتر مدیران و معاونان حوزه بین‌الملل با وضعیت دانشکده‌ها فراهم کند تا بتوانند یاریگر آن‌ها در ادامه مسیر بین‌المللی‌شان باشند.
دکتر آیتی با اشاره به اینکه دانشکده علوم پیراپزشکی دومین دانشکده ای است که برای میزبانی از شورای بین الملل دانشگاه داوطلب شد، اظهار داشت: این دانشکده از مجموعه های پویا و پیشرو دانشگاه در عرصه فعالیت های بین المللی به ویژه مقوله جذب دانشجویان خارجی طی بیش از 10 سال گذشته بوده است.
وی افزود: نسبت دانشجویان بین المللی به تعداد اعضای هیأت علمی دانشکده علوم پیراپزشکی حاکی از ظرفیت ها و پتانسیل های قابل توجه برای جذب متقاضیان خارجی و توجه و علاقه مندی اساتید و اعضای هیأت علمی آن برای پیشبرد اهداف بین المللی دانشگاه است.
معاون بین الملل دانشگاه همچنین از تلاش های دکتر نسرین دشتی، معاون بین الملل و حمایت های رئیس محترم دانشکده علوم پیراپزشکی از اقدامات و برنامه های بین المللی قدردانی و اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی های خوبی که انجام شده این دانشکده در دیگر زمینه های بین المللی سازی از جمله تبادل اساتید و دانشجویان، انتشارات بین المللی و جذب اساتید مدعو خارجی نیز به موفقیت های خوبی دست یاید.
سپس رئیس دانشکده علوم پیراپزشکی نیز با خیرمقدم به اعضای شورای بین‌الملل دانشگاه، اظهار داشت: انشاءالله این نشست و تصمیماتی که طی آن اخذ می‌شود سبب خیر و برکت برای دانشکده و دانشگاه باشد.
دکتر علیزاده با اشاره به پتانسیل‌ها قابل‌توجه دانشکده علوم پیراپزشکی، گفت: این مجموعه آمادگی دارد ظرفیت‌های موجود را در مسیر پیشبرد اهداف و تصمیمات حوزه بین‌الملل دانشگاه به کار گیرد تا امکان رشد و توسعه هر چه بیشتر دانشکده در عرصه‌های بین‌المللی فراهم شود.
در ادامه، دکتر امیرحسین تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت و استاد گروه سیاست‌گذاری سلامت دانشکده بهداشت در راستای سلسله آموزش‌های مفاهیم Global Health به ارائه سخنرانی خود با عنوان حکمرانی خوب برای توسعه پایدار سلامت در ایران پرداخت.
در بخش بعدی این نشست دکتر نسرین دشتی، معاون بین‌الملل دانشکده پیراپزشکی گزارشی از فعالیت‌های دو سال گذشته حوزه بین‌الملل دانشکده ارائه کرد و بیان داشت: این مجموعه متشکل از 7 گروه آموزشی هوشبری، کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، علوم آزمایشگاهی، هماتولوژی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون، اتاق عمل، مدیریت اطلاعات سلامت و تکنولوژی رادیولوژی و رادیوتراپی و با بیش از 30 عضو هیأت علمی، در حال حاضر حدود 50 دانشجوی بین‌المللی دارد.
وی با اشاره به اینکه دانشکده پیراپزشکی موفق به جذب بالاترین تعداد دانشجوی بین‌المللی به نسبت تعداد اساتید در سطح دانشگاه شده است، اظهار داشت: همچنین تاکنون 116 دانشجوی خارجی این دانشکده که اغلب در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده‌اند، فارغ‌التحصیل شده‌اند.
معاون بین‌الملل دانشکده پیراپزشکی افزود: طی سال 1400 تعداد قابل‌توجهی وبینار تخصصی بین‌المللی با مشارکت دانشجویان ایرانی و بین‌المللی و همچنین شرکت‌کنندگانی از کشورهای مختلف توسط این مجموعه برگزار شده ضمن اینکه آمادگی خود را برای تبادل دانشجویان رشته‌های خون‌شناسی و انتقال خون و هوشبری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی با دانشگاه Putra کشور مالزی اعلام کرده‌ایم.
دکتر دشتی از به‌روزرسانی وب‌سایت انگلیسی دانشکده، برگزاری جلسات منظم با دانشجویان بین‌الملل، تدوین کوریکولوم آموزشی کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی و تصویب آن در کمیته تطبیق و متناسب ساری برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی وزارت بهداشت، ایجاد بستر لازم برای شرکت اعضای هیأت‌علمی در کنگره‌های بین‌المللی و دوره‌های فرصت مطالعاتی،  تعریف چهار دوره کوتاه‌مدت به منظور جذب دانشجویان بین‌المللی و همکاری با اساتید و پژوهشگران خارج از کشور برای تدریس و انجام طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها به عنوان دیگر فعالیت‌های معاونت بین‌الملل دانشکده پیراپزشکی در سال 1400 یاد کرد.
وی با بیان اینکه در سال 1401 دو مدرسه تابستانی و زمستانی برای دانشجویان بین‌الملل دانشکده پیراپزشکی برگزار شده است، افزود: با مشارکت اساتیدی از دانشگاه‌های شناخته شده جهان و اعضای هیأت‌علمی دانشکده در سال گذشته نیز میزبان تعدادی وبینار بین‌المللی تخصصی بوده‌ایم.
معاون بین‌الملل دانشکده پیراپزشکی تصریح کرد: به منظور ارتقا و بهبود شرایط آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌الملل در هریک از گروه‌های آموزشی دانشکده، یکی از اعضای هیأت‌علمی به عنوان منتور دانشجویان بین‌الملل تعیین شد ضمن اینکه گروه‌های آموزشی مدیریت اطلاعات سلامت، علوم آزمایشگاهی، خون‌شناسی و علوم انتقال خون و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی برای برپایی دوره‌های بازآموزی و کوتاه‌مدت در دانشگاه علوم پزشکی سبطین (ع) اعلام آمادگی کرده‌اند.
دکتر دشتی با ارائه توضیحاتی در خصوص پنج دوره کوتاه‌مدت بین‌المللی تعریف شده طی سال 1401 و دو دوره پیش رو برای سال جاری، از تهیه کوریکولوم دکترای تخصصی ICU به منظور طرح در کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان خارجی و راه‌اندازی مجدد دوره علوم آزمایشگاهی در شعبه کیش پردیس بین‌الملل خبر داد.
وی کمبود فضای آموزشی استاندارد، تأخیر در فرآیند صدور ویزا و خروج از کشور دانشجویان بین‌الملل و کمبود بودجه پژوهشی برای پایان‌نامه‌های دانشجویان خارجی را از جمله چالش‌ها و موانع پیش رو دانست و خاطرنشان کرد: توسعه برنامه‌های آموزشی دانشگاه در عرصه بین‌الملل متناسب با نیاز بازار، ارتقای توانمندی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه در زمینه فعالیت‌های بین‌الملل، ارتقای توانمندی آموزشی و پژوهشی دانشجویان خارجی و جذب اساتید توانمند و آشنا به حوزه بین‌الملل، در افق آینده دانشکده پیراپزشکی دیده شده است.
پس از آن، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه در راستای هدف‌گذاری حوزه بین‌الملل برای توسعه تعاملات و همکاری‌ها با تعدادی از دانشگاه‌های عضو مجمع مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا (ASAIHL)، در قالب اسلایدهایی به معرفی دانشگاه‌های ایرلانگا، براویجایا و پاجاجاران اندونزی، کبانگ سان مالزی، ماهیدول تایلند، سوکای ژاپن و دانشگاه ملی تایوان پرداخت.
وی طی این گزارش، اطلاعاتی در خصوص دانشکده‌ها و دپارتمان‌های فعال این دانشگاه‌ها و جایگاه آن‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی ارائه کرد.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه همچنین با تکیه بر سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به کشور اندونزی و شکل‌گیری توافقات بسیار خوب در حوزه بهداشت و درمان میان دو کشور و توافقنامه دانشگاه با کنسرسیوم 35 دانشگاه اندونزی، همکاری با دانشگاه‌های این کشور را در شرایط کنونی بسیار مهم قلمداد کرد.
دکتر آزاده شادمهر، مشاور معاون بین‌الملل دانشگاه و دبیر شورای بین‌الملل نیز گزارشی از زمینه‌های همکاری اعلام شده از سوی دانشکده‌ها برای همکاری با دانشگاه‌های مذکور به علاوه دو دانشگاه پلی‌تکنیک فیلیپین و مونپلیه فرانسه ارائه کرد و گفت: قرار نیست دانشکده‌ها با تمامی این دانشگاه‌ها درگیر همکاری‌های مشترک شوند بلکه با در نظر گرفتن مواردی چون تجربیات موفق پیشین، موقعیت و شرایط دانشگاه هدف و زمینه‌های فعالیت آن‌ها، فرصت ارتباطات آتی ایجاد می‌شود.
وی قدم بعدی در این مسیر را تهیه نقشه راه همکاری دانشکده‌ها با همراهی مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: پس از آن طبق توافقات قبلی با دانشگاه‌های هدف در حاشیه کنفرانس 2023 مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا، جلسات مجازی میان طرفین برگزار و همکاری‌ها وارد مرحله جدیدی خواهد شد.
در بخش پایانی این نشست حاضران دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را در خصوص مباحث مطرح شده، بیان کردند.

 

 

 

 

 

خبر: مهناز وحیدی

عکس: زهرا شهماری و مطهره یحیی زاده


 

نظر شما :
captcha
Close