کد: 1287-358671      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۱ مرداد   تعداد بازدید : 390

با حضور معاون بین‌الملل دانشگاه و قائم‌مقام رئیس دانشگاه سبطین/نشست هم‌اندیشی اعضای اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور عراق برگزار شد

با هدف بازنگری در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور عراق، جلسه هم‌اندیشی اعضای این اتاق همکاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این نشست که شنبه 28 مرداد 1402 در سالن شورای معاونت بین‌الملل برپا شد، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمد شریعتی، قائم‌مقام رئیس دانشگاه سبطین، دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر سید حمید خوئی، دبیر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور عراق، دکتر محمدرضا هادیان، دکتر محمد عبداللهی، دکتر سید محمد جزایری و دکتر شکوه ورعی، اعضای اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور عراق حضور داشتند.
در ابتدا دکتر نکوفر، رویکرد اصلی از تشکیل میزها و اتاق‌های همکاری علمی دانشگاه با کشورهای مختلف و بخشی از فعالیت‌های آن‌ها را تشریح کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص تبدیل برخی از میزها به اتاق‌های همکاری با توجه به رویکردها و مأموریت‌های محول از سوی وزارت بهداشت و تغییرات یک سال اخیر در ساختار آن‌ها پرداخت.
مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران در طرح آمایشی وزارت بهداشت به عنوان قطب ارتباطی با کشورهای عراق، سوئیس، مجارستان و آمریکای شمالی–کانادا تعیین شد و در همین راستا اتاق‌های همکاری علمی با کشورهای عراق، سوئیس، آمریکا و کانادا در دانشگاه شکل گرفت.
وی با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این جلسه هم‌اندیشی و بارش افکار برای بازبینی برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های اتاق همکاری‌های عراق است، اظهار داشت: همچنین با توجه درخواست‌های همکاری دوجانبه از سوی مراکز علمی این کشور در قالب دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی مشترک، لزوم استفاده از دیدگاه‌های اعضای اتاق همکاری‌های علمی عراق احساس می‌شود.
پس از آن دکتر آیتی گفت: وزارت بهداشت در مورد برخی از کشورها چون عراق و سوئیس از دانشگاه علوم پزشکی تهران انتظار نگاهی ملی و در نظر گرفتن منافع سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را دارد.
معاون بین‌الملل دانشگاه ضمن قدردانی از روسا و معاونان وقت دانشگاه و همه عزيزاني که در راه‌اندازی شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا نقش داشته‌اند، افزود: دو ترم تحصیلی از جذب دانشجو و آغاز به کار دانشگاه سبطین می‌گذرد و فضای همکاری دو کشور روز به روز در حال گسترش است. در حال حاضر ارتباطات تنها محدود به کربلا و این دانشگاه نیست بلکه درخواست‌هایی از سوی دیگر مراکز علمی عراق نیز مطرح است.
وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه اخیر وزارت بهداشت ایران و عراق و دیگر تفاهم‌نامه‌های در حال انعقاد، بیان داشت: در راستای اجرای توافقات انجام شده ضرورت استفاده از ظرفیت‌های اتاق همکاری‌های علمی عراق و استفاده از تجربیات اساتید بیش از پیش احساس می‌شود.
دکتر آیتی با ابراز خرسندی از فرصت همکاری اعضای هیأت‌علمی دانشگاه با دانشگاه سبطین و اعزام بیش از 50 استاد علوم پایه برای تدریس در دو ترم تحصیلی گذشته، پیشنهاد اعلام فراخوانی برای همکاری گسترده‌تر اساتید علاقه‌مند به فعالیت در عراق و تقویت اتاق همکاری‌های علمی این کشور را مطرح کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه با تشریح پیگیری‌های انجام شده برای اخذ مجوز دانشگاه سبطین از وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق به عنوان "شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران" اظهار داشت: سامانه‌های مربوط به این دانشگاه نیز با کمک متخصصان ایرانی طراحی و راه‌اندازی شده است که باعث مباهات و افتخار است.
وی فرآیند انتخاب رئیس و قائم‌مقام دانشگاه سبطین را نیز بسیار کارشناسی شده دانست و توضیحاتی در این باره ارائه کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه همچنین توجه به تعاملات دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه‌های عراقی، ارتباط سایر دانشگاه‌های ایرانی با مراکز آموزش عالی این کشور و نگاه ویژه به اتاق همکاری‌های علمی ایران با عراق را در سیاست‌گذاری‌های آتی ضروری دانست.
در ادامه، دکتر خویی نیز به تشریح بخشی از فعالیت‌های انجام شده اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور عراق طی سال‌های گذشته پرداخت و افزود: انتظار می‌رود در ادامه فعاليت دانشگاه سبطين و نيز ساير همکاری‌های مشترك دانشگاه با كشور عراق از ظرفيت اتاق همکاری‌های این کشور بيشتر استفاده شود.
دکتر جزایری، عضو اتاق همکاری‌های علمی عراق نیز بر پیشبرد اهداف دانشگاه و این اتاق همکاری در دانشگاه سبطین تأکید کرد و از امکان ارائه بسته علمی و آموزشی ویژه در رابطه با تهدیدات بیماری‌های ویروسی و عفونی و همچنین بیماری‌های نوپدید و بازپدید و تهیه و توزیع خبرنامه اختصاصی برای اطلاع‌رسانی متمرکز در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در دانشگاه سبطین خبر داد.
دکتر عبداللهی نیز با اشاره به بستر مناسبی که با تأسیس دانشگاه سبطین برای همکاری علمی میان دو کشور ایجاد شده، گفت: با برگزاری کنگره‌های و سمینارهای مشترک بین‌المللی امکان معرفی بهتر شعبه بین‌الملل دانشگاه در عراق، جذب دانشجو از دیگر کشورهای منطقه و توسعه تعاملات آکادمیک فراهم خواهد شد.
عضو هیأت رئیسه و دبیر کمیته پژوهش شورای عالی راهبردی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام نیز با معرفی اجمالی این شبکه و عضویت قریب به 55 کشور اسلامی در آن از برگزاری کنگره اروپایی آسیایی فارماکواپیدمیولوژی طی روزهای آتی خبر داد.
وی این برنامه را فرصت مناسبی برای معرفی شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا و آشنایی بیشتر با اعضای مجمع دانست و همچنین معرفی این دانشگاه در شماره بعدی خبرنامه شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام را پیشنهاد کرد.
دکتر هادیان، عضو دیگر این اتاق همکاری نیز بر ارتباط با فارغ‌التحصیلان عراقی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید و به فراهم بودن امکان همکاری با این کشور در تخصص‌های گوناگون توانبخشی و برگزاری کارگاه‌ها و رویدادهای علمی اشاره کرد.
دکتر ورعی نیز گفت: دانشگاه سبطین پایگاه بسیار مناسبی برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت حضوری و مجازی در کشور عراق است و با توجه به تعریف دوره دکترای تخصصی استاد محور (New Route PhD)، می‌توان به صورت فعال‌تر برای جذب متقاضیان این دوره در عراق اقدام کرد.
دکتر شریعتی نیز با تشریح مراحل طی شده برای راه‌اندازی شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا، گزارشی جامع از وضعیت این شعبه، فعالیت‌های انجام شده و همچنین فرصت‌های موجود ارائه کرد.
قائم‌مقام رئیس دانشگاه سبطین سطح کیفی و علمی این دانشگاه را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: از آغاز فعالیت شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا بیش از 200 دانشجوی پزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی در آن مشغول به تحصیل شده‌اند.
وی با اشاره به فعالیت‌های شاخص این دانشگاه چون راه‌اندازی نظام ارزشیابی اساتید، برگزاری سمینار بین‌المللی با حضور اساتید بین‌المللی از ایران و آمریکا و 350 شرکت‌کننده بر خط، اضافه کرد: دانشگاه سبطین با شعار دانشگاه ارتقادهنده سلامت و براساس اهداف و چشم‌اندازهای موردنظر دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شده و دانشجویان آن از همان ابتدا سلامت‌نگر و پژوهشگر تربیت می‌شوند.
قائم‌مقام رئیس دانشگاه سبطین اظهار داشت: با توجه به مذاکرات به عمل آمده با وزیر بهداشت عراق، اجرای برنامه‌های پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت نیز در دستور کار قرار دارد.
در پایان این هم‌اندیشی مقرر شد که ضمن اعلام فراخوان براي عضويت اعضای هیأت‌علمی علاقه‌مند در اتاق فكر عراق، در جلسه‌ای دیگر زمینه‌های همکاری دانشگاه و اعضا به طور مشخص بررسی شوند.


 

 

 

 

خبر و عکس: الهام رضازاده

تنظیم: مهناز وحیدی

نظر شما :
captcha
Close