به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بینالملل، این دوره یکشنبه 5 شهریور 1402 با حضور دکتر محمد شریعتی، قائممقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سبطین، دکتر مهدی شفیعی ثابت، معاون علمی دانشگاه سبطین، مهندس جواد رفیع، مشاور امور اجرایی و مدیرکل حوزه ریاست این دانشگاه و بیش از 40 نفر از اساتید علوم پایه دانشکدههای پزشکی، داروسازی، توانبخشی، پرستاری و مامایی، علوم تغذیه و رژیمشناسی و کالج بینالملل دانشگاه در سالن دکتر قریب دانشکده پزشکی برگزار شد.
دکتر شریعتی در حاشیه برپایی دوره توانمندسازی روشهای یاددهی-یادگیری و ارزیابی دانشجو ویژه اساتید دانشگاه سبطین، گفت: دوره حاضر با هدف پاسخگویی به سؤالات و ابهامات در خصوص اجرای روش یادگیری مبتنی بر تیم، کلاس وارونه و طراحی سؤالات چندگزینهای ویژه مدرسان دو ترم گذشته و اساتیدی که اخیراً به این جمع پیوستهاند، طراحی و اجرا شده است.
قائممقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سبطین در خصوص ضرورت برگزاری این دورهها بیان داشت: ما در حال آموزش و تدریس در یک شعبه بینالمللی هستیم که مبتنی بر روشهای نوین آموزشی و کاملاً دانشجو محور است. بنایراین اساتید صرفاً سخنران نیستند و باید با روشهای تدریس و شرایط این دانشگاه آشنا باشند.
وی با اشاره به برنامهریزی برای این دوره به صورت حضوری و غیرحضوری، اظهار داشت: در دوره غیرحضوری که به مدت چهار روز از 31 مرداد 1402 برگزار شد، اساتید براساس شبیهسازی همان روش کلاس درس وارونه در دانشگاه سبطین و در اختیار گذاشتن محتوای آموزشی قبل از کلاس درس یا روش TBL، تحت آموزش قرار گرفتند.
دکتر شریعتی تصریح کرد: در دوره حضوری نیز شرکتکنندگان با هدف آموزش بیشتر و رفع ابهام و تمرین براساس کارگروهی گردهم آمدند و انتظار میرود پس از این دوره قادر باشند از روشهای یادگیری فعال (مبتنی بر کلاس درس وارونه، یادگیری مبتنی بر تیم) به صورت صحیح و با کیفیت بالا استفاده و آزمونهای چندگزینهای را با رعایت اصول و بدون خطا طراحی کنند.
قائممقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سبطین با ابراز خرسندی از آمادگی نسبی اغلب اساتید با توجه به گذراندن دوره آموزشی قبلی، گفت: هدف ما در شعبه بینالملل دانشگاه صرفاً آموزش دانشجو و انتقال دانش نیست. بلکه آموزش مهارتهایی چون تفکر نقادانه، استدلال بالینی و توانایی کار گروهی نیز مورد توجه قرار دارد و این مهم جز در قالب روشهای آموزش فعال و دانشجو محور و آشنایی کامل اساتید با روشهای نوین آموزشی و حتی ارزیابی علمی دانشجو با طراحی هدفمند سؤالات آزمونها در طول دوره تحصیلی، قابل دستیابی نیست.
وی سپس در خصوص معیارهای انتخاب اساتید برای همکاری با دانشگاه سبطین گفت: علاقهمندی اساتید برای حضور در کربلا و دانشگاه سبطین، توانمندی تدریس به زبان انگلیسی و استفاده از روشهای نوین آموزشی و روشهای دانشجو محور مهمترین معیارهای مورد نظر است. خوشبختانه اعضای هیأتعلمی که تاکنون دعوت به همکاری شدهاند علاوه بر دارا بودن معیارهای مذکور، از برجستهترین اساتید رشته و گروههای آموزشی خود هستند.
دکتر شریعتی با اشاره به استقبال بسیار خوب و حضور فعال اساتید در شعبه بینالملل دانشگاه در کربلا، افزود: اعضای هیأتعلمی دانشگاه با توجه به جنبه معنوی این موقعیت آموزشی و امکان خدمت در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و نزدیکی به حرم مطهر حضرت علی (ع) و حرمین شریفین در کاظمین و سامرا، استقبال بسیار خوبی برای تدریس داشتهاند و حتی با وجود شیوه های نوین آموزشی این همکاری را موجب ارتقای روشهای تدریس خود در دانشگاه علوم پزشکی تهران میدانند.
قائممقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سبطین اضافه کرد: اساتید طبق مصوبه هیأترئیسه با هماهنگی مدیر گروه مربوطه، بدون اخذ مرخصی و بدون دریافت حق مأموریت روزانه با شعبه بینالملل دانشگاه در کربلا همکاری میکنند.
وی همچنین به تحصیل 200 دانشجوی پزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی در شعبه بینالملل دانشگاه در کربلا اشاره کرد و بیان داشت: طی سه ماه آینده با جذب دانشجویان جدید، تعداد دانشجویان این دانشگاه به دو برابر افزایش خواهد یافت.
دکتر شریعتی هدف از راهاندازی شعبه بینالملل دانشگاه در کربلا را آموزش، نشر دانش و الگوسازی برای دانشگاههای عراق و حتی منطقه دانست و خاطرنشان کرد: سرمایهگذاری و ساخت دانشگاه سبطین توسط آستان مقدس امام حسین (ع) انجام شده است و تمامی هزینههای جاری، عمرانی و اموالی از جمله هزینه رفت و برگشت و اسکان اساتید در کربلا توسط عتبه پرداخت میشود.
دکتر شفیعی ثابت نیز در خصوص نحوه ارزیابی اساتید دانشگاه سبطین اظهار داشت: در این مجموعه تمامی معیارهای تدریس با کیفیت برای همه اساتید و به ازای هریک از کلاسهای درسی لحاظ میشود
معاون علمی دانشگاه سبطین افزود: در خصوص ارزیابی دانشجویان نیز در کنار فعالیت و مشارکت کلاسی، شرکت در امتحانات آغاز کلاس درس، حضور در امتحانات پایان ترم با روش طراحی سؤالات چهارگزینهای استاندارد مورد توجه قرار دارد و نمره نهایی نیز براساس تمامی این موارد، تعیین خواهد شد.
دکتر شفیعی ثابت ضمن قدردانی از همکاری و مشارکت اساتید برای تحقق برنامهها و اهداف علمی آموزشی دانشگاه سبطین، از فراهم بودن فضا و جوی آرام در این دانشگاه برای نمایش ظرفیتها و توانمندیهای علمی اساتید خبر داد.
طی بخش نخست این دوره یک روزه، قائممقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سبطین تجربهها، آموختهها، بایدها و نبایدهای آموزش در دانشگاه سبطین را برای حاضران تشریح کرد و سپس دکتر مریم علیزاده، عضو هیأتعلمی دانشگاه سخنرانی خود با عنوان اصول و الزامات یادگیری مبتنی بر تیم و کلاس درس وارونه را ارائه و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
همچنین در بخش دوم نیز دکتر محبوبه خباز مافی نژاد به موضوع اصول طراحی و خطاهای ساختاری طراحی سؤالات چهارگزینهای همراه با تمرین تیمی و رفع اشکال اساتید پرداخت.
توضیح اینکه نخستین دوره کارگاه توانمندسازی علمی اساتید و اعضا هیأتعلمی علاقهمند به تدریس در دانشگاه سبطین (ع)، مهرماه 1401 در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.
خبر و عکس: الهام رضازاده
تنظیم: مهناز وحیدی