فارغالتحصیلان بینالملل رشته MBBS دانشگاه علوم پزشکی تهران در آخرین آزمون فارغالتحصیلان پزشکی خارجی (FMGE) کشور هندوستان که 30 جولای 2023 برگزار شد؛ نتایج درخشانی را ثبت کردند.
18 فارغالتحصیل از مجموع 20 دانشجوی هندی رشته MBBS ورودی سپتامبر 2017 دانشگاه علوم پزشکی تهران که همگی برای نخستین بار در آزمون فارغالتحصیلان پزشکی خارجی (FMGE) شرکت کرده بودند؛ قبول شدند که نتایج حاکی از قبولی 90 درصدی آنها است.
بنا بر اعلام هیأت ملی امتحانات هند 24 هزار و 250 داوطلب برای این آزمون ثبتنام کردند و از این تعداد 2 هزار و 474 نفر یعنی کمتر از 11 درصد شرکتکنندگان، پذیرفته شدند.
آزمون (FMGE) دریافت مجوز کار در هندوستان، برای دانشآموختگان پزشکی از دانشگاههای خارج از کشور هند است که توسط هیأت ملی امتحانات (NBE) این کشور برگزار میشود.
به این بهانه در گفتگویی کوتاه با دکتر امید امینیان، رئیس دانشکده پزشکی پردیس بینالملل دانشگاه، وی بر اهمیت اجرای برنامه آموزشی یکسان دانشجویان بینالملل با دانشجویان ایرانی در کسب این موفقیت و تبلیغ بر مبنای نتیجه تأکید کرد.
آقای دکتر امینیان، چه عواملی را در موفقیت فارغالتحصیلان هندی رشته MBBS در آزمون اخیر فارغالتحصیلان پزشکی خارجی این کشور مؤثر میدانید؟
همیشه در ذهنم دلایل موفقیت دانشجویان را به دو علت تقسیمبندی میکنم. یک دسته عواملی که به خود دانشجو مرتبط است و عامل مهم دیگر، سیستم آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تمامی دانشجویان ایرانی و بینالملل است.
در خصوص موفقیت دانشجویان هندی و بررسی عوامل شخصی موفقیت آنان باید گفت، اغلب این دانشجویان بسیار خوب و پرتلاش هستند و یادگیری مباحث درسی و هر آنچه در آموزش از طرف اساتید ارائه و اعلام میشود، بهخوبی رعایت و اجرا میکنند و برای یادگیری حداکثر تلاش خود را به کار میگیرند.
دلیل دیگر موفقیت تحصیلی این دانشجویان مهارت در زبان انگلیسی است. دانشجویان هندی هنگام ورود به دانشگاه با مشکلات کمتری مواجه شده و در بحث یادگیری زبان، تمرکز خود را بر روی یادگیری زبان فارسی میگذارند و باز هم در موضوع یادگیری زبان فارسی با توجه به وجود اشتراکات زبانی بین زبان هندی و زبان فارسی، پیشرفت این دانشجویان در بحث آموزش و یادگیری زبان فارسی و پیرو آن مطالب درسی نیز سریعتر است.
عامل دوم موفقیت دانشجویان را موضوع آموزش در دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کردم. با تکیهبر تجربیاتم میتوانم بگویم دلیل موفقیت اکثر دانشجویان بینالملل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و پردیس بینالملل دانشگاه این است که ما در موضوع آموزش طب، نظام آموزشی اختصاصی برای دانشجویان بینالملل نداریم تا بر اساس آن بخواهیم ارفاقها و امتیازات خاصی را برای آنان در نظر بگیریم.
در تشریح موضوع نظام آموزشی مشترک دانشجویان ایرانی و بینالملل باید بگویم، آموزشی که به دانشجویان ایرانی بهعنوان دانشجوی پزشکی ارائه میشود، عیناً همان برنامه، برای دانشجویان بینالملل نیز ارائه میشود. سیستم ارائه واحدهای درسی و تعداد آنها، سرفصل دروس، انتخاب واحد دانشجویان، نمره دهی، آزمون و ارزیابی، معیارهای قبولی و مشروطی برای همه دانشجویان یکسان است و حتی مراحل صدور مدرک تحصیلی دانشجویان ایرانی و بینالملل مشابه است.
بنابراین ما در دانشگاه، تامز 2 یا برنامه آموزشی مختص دانشجویان بینالملل نداریم و شرایط آموزشی در تمام دورههای آموزشی یکسان است. بهعنوانمثال دانشجوی بینالمللی که پس از گذراندن مرحله علوم پایه، وارد مرحله فیزیوپاتولوژی میشود؛ ما آموزش را به این دانشجو عیناً در یک برنامه ادغام یافته آموزشی با دانشجوی ایرانی ارائه میکنیم.
از دیگر سو، طبق آمارهای موجود در کشور، دانشگاه علوم پزشکی تهران در شاخصهای آموزشی و پژوهشی با اختلاف بسیار، دانشگاه اول کشور بهویژه در بحث آموزش پزشکی است و وقتی ما این آموزش سطح بالا و طراز اول کشور را در اختیار دانشجوی خارجی قرار میدهیم، دانشجوی بینالملل نیز ملزم است مثل دانشجوی ایرانی، تلاش و سختکوشی بیشتری در یادگیری و کسب نتیجه داشته باشد و همین امر باعث میشود که فارغالتحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران از سطح بسیار بالای دانش برخوردار باشند.
اگر تا قبل از این سه دوره حضور دانشآموختگان بینالملل دانشگاه در آزمون FMGE هند، صحبتهای ما درباره روش موفق آموزشی دانشگاه برای دانشجویان بینالملل بر مبنای یک ادعا بود؛ اکنون بحمدالله با توجه به رتبههای کسبشده توسط فارغالتحصیلان هندی دانشگاه در آزمون کشور مرجع خودشان بهویژه در آزمون 2023 و موفقیتهای آنان در کشورشان طی دورههای اخیر، به نظر من به اثبات رسیده است که ارائه آموزش یکسان موفقیتآمیز است.
نقش اساتید رشته پزشکی را در کسب این موفقیت چه میزان میدانید؟
با توجه به آنچه درباره روش آموزشی یکسان توضیح داده شد، اساتید دانشجویان ایرانی و بینالملل نیز در تمام واحدها، بخشها و مراحل آموزشی یکسان هستند؛ یعنی ما برای دانشجویان بینالملل از حضور همان اساتیدی بهره میگیریم که برای دانشجویان ایرانی تدریس میکنند و بر مبنای آمارهای موجود، اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، اساتیدی سرآمد و بهترین هستند.
پس برای دانشجویان فرصتی وجود دارد که از آموزشهای علمی و ارزشمندی که این اساتید محترم ارائه میکنند؛ بهرهمند شوند. اساتیدی که بعضی از آنان جزو دانشمندان یک در صد برتر جهان هستند.
علاوه بر عیار بالای علمی اساتید در حوزه آموزش و پژوهش و ارائه این ثروت علمی در سطح عالی و با روشهای بهروز به دانشجویان، میتوان به دلسوزیها و پیگیریهای اساتید و وقتی که برای مباحثات علمی و بیان تجربیات و رفع اشکال دانشجویان در خارج از ساعات کلاسی صرف میکنند نیز اشاره کرد که بیشک همه این عوامل نقش بسیار زیادی در کسب رتبه و موفقیت این دانشجویان داشته است.
علاوه بر مواردی که گفته شد، بیشک همکاری و همراهی دانشکده پزشکی مادر در آموزش دانشجویان بینالملل نیز نقش بسیار مؤثری در ارتقاء علمی این دانشجویان و کسب این موفقیت داشته است.
چه بازخوردی از دانشآموختگان هندی که موفق به پذیرش در آزمون FMGE شدهاند، دریافت کردهاید؟
ارتباط دانشجویان پس از خروج از ایران و مراجعه به کشورهای خودشان تا حدی محدود میشود؛ اما با توجه به ارتباطی که با برخی نمایندگان دانشجویان داریم؛ از خوشحالی بیاندازه فارغالتحصیلان پس از قبولی در این آزمون خبر دادهاند.
لازم به ذکر است، پس از این آزمون دانشجویان وارد مرحله کارورزی شده و در بیمارستانهای کشور خودشان بهعنوان اَنترن مشغول به کارآموزی میشوند. نمایندگان دانشجویان در دورههای قبل نیز خبر از موفقیت فارغالتحصیلان دانشگاه، در دوره کارورزی (اینترنشیپ) و سطح رضایت بالای اساتید هند از عملکرد آنان در بخشهای بیمارستانی این کشور دادهاند.
به چه میزان این موفقیت را در افزایش درخواست متقاضیان هندی و دیگر کشورها تأثیرگذار میدانید؟
بدون شک موفقیت فارغالتحصیلان دانشگاه در آزمونهای کشور خودشان تأثیر بسیار زیادی در افزایش تقاضای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران دارد.
به نظر من مهمترین تبلیغ، تبلیغ بر مبنای نتیجه است. وقتی ما از خودمان تعریف کنیم و بگوییم ما در رشتهای خاص بهترین هستیم ولی نتیجه قابل استنادی وجود نداشته باشد، فایدهای ندارد.
درست است که شاخصهای جهانی و رتبهبندیها قابل استناد، قابل دسترسی و بررسی برای انتخاب مقصد تحصیلی هستند اما این رتبهبندیها عموماً مربوط به کلیات موجود از رشتههای تحصیلی و امتیازات است.
ملموسترین شاخص بهعنوانمثال برای دانشجویی که میخواهد ایران را بهعنوان مقصد تحصیلی در رشته پزشکی انتخاب کند، این است که بداند پس از فراغت از تحصیل چه جایگاهی در کشور خود دارد.
این رتبهها و این موفقیتها بسیار شفاف به دانشجوی بینالمللی که در ایران درس میخواند پاسخ میدهد که شما پس از فارغالتحصیلی ازنظر علمی و عملی چه جایگاهی در کشور خودتان دارید و این مدل آموزشی مطلوب در دانشگاه علوم پزشکی تهران، آنچه را که برای شرکت در آزمونهای ملی یا فعالیت در مراکز درمانی کشورتان بهعنوان یک پزشک یا کارورز پزشکی نیاز دارید، پوشش داده و به شما دانشی میدهد که وقتی بعد از 6 سال به کشورتان برمیگردید، در آنجا به نتیجه میرسد.
آیا دانشکده پزشکی برنامهای برای جذب دانشجویان پذیرفتهشده در آزمون FMGE برای تحصیل در مقاطع بالاتر دارد؟
وقتی دانشجویی در آزمون FMGE شرکت میکند؛ تا حدود زیادی تصمیم گرفته است دوره کارورزی را در کشور خودش ادامه بدهد و مدرک دکترای پزشکی (MD) را از کشور خودش بگیرد؛ با این وجود و با توجه به اینکه تحصیل در دوره تخصص نیازمند معیارهایی است که مورد قبول کمیته پذیرش دانشگاه باشد، برنامهای که ما باهدف جذب دانشجو در حال اجرای آن هستیم برای دانشجویان برتر علمی بینالملل است.
بهاینترتیب که پس از مشخص شدن معدل تحصیلی و عیار علمی دانشجویان در طول دوره تحصیل (استاجری)، طی جلسات مختلفی با آنها صحبت میکنیم تا برای ادامه تحصیل در دورههای تخصص و مقاطع تحصیلی بالاتر ترغیب به تحصیل و انتخاب دانشگاه علوم پزشکی تهران شوند.
و سخن پایانی؟
از دانشکده پزشکی مادر و گروههای آموزشی و همه اساتید محترم آموزشدهنده دانشجویان پزشکی بینالملل، کمال تشکر و قدردانی را دارم و همچنین از همکاران روابط عمومی که این فرصت را برای بررسی موفقیت دانشجویان بینالملل هندی فراهم کردند، سپاسگزارم و امیدوارم مصاحبههای دیگری داشته باشیم تا بتوانیم بیش از پیش درباره عملکرد پردیس بینالملل دانشگاه اطلاعرسانیهای لازم را انجام دهیم.