کد: 1287-358750      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۵ مهر   تعداد بازدید : 210

گزارش تکمیلی بازدید مسئولان حوزه سلامت و آموزش پزشکی عتبه حسینی(ع) از دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شد

در پی دیدار دکتر حیدر حمزه العابدی، رئیس هیئت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حرم مطهر امام حسین(ع) و دکتر فارس حسن اللامی، رئیس عراقی دانشگاه سبطین(شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا) با دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دیگر مسئولان دانشگاه، نشستی با هدف بسط و توسعه همکاری‌های مختلف آموزشی، علمی، دانشگاهی و خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین بررسی سال تحصیلی گذشته در دانشگاه سبطین(ع) برگزار شد.

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این نشست که چهارشنبه 19 مهر 1402 در سالن شورا ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد؛ علاوه بر مسئولان بهداشت و درمان حرم مطهر امام حسین(ع) و دکتر قناعتی رئیس دانشگاه، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه، دکتر سید فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه، دکتر محمد شریعتی، قائم‌مقام رئیس دانشگاه در دانشگاه سبطین(ع)، دکتر سعید سرکار، رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، دکتر محمود بیگلر، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های داروئی، دکتر سید حسن اینانلو، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) و دکتر ولید دنده بر، رئیس مرکز پزشکی شعبه بین‌الملل دانشگاه در عراق نیز حضور داشتند.
در ابتدا دکتر قناعتی ضمن خیرمقدم به مهمانان و ابراز خرسندی از برگزاری این نشست اظهار داشت: امیدوارم توسعه همکاری‌های مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق و دانشگاه سبطین(ع)، منشأ خیر و برکت برای ارتقا سطح سلامت دو کشور باشد و کیفیت همکاری‌ها بیش‌ازپیش بهبود یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به ارائه گزارشی از تاریخچه دانشگاه و معرفی اجمالی از تازه‌ترین افتخارات و دستاوردهای دانشگاه پرداخت.
 
شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارای نام و نشان و اعتبار خاصی در کشور عراق است
 سپس دکتر العابدی ضمن تشکر از برگزاری این نشست و گزارش ارائه‌شده توسط رئیس دانشگاه بیان داشت: تولیت حرم امام حسین(ع) با توجه به همین تاریخچه‌ای که توضیح دادید؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران را از میان همه پیشنهادات موجود، برای همکاری برگزید و هم‌اکنون شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دارای نام و نشان و اعتبار خاصی در سطح کشور عراق است و دانشجویان بسیاری برای کسب فرصت تحصیل در این دانشگاه در تلاش هستند.
وی گفت: برنامه ما بر حفظ این همکاری مشترک است و از طرف تولیت حرم و ما که متولیان بهداشت و درمان حرم مطهر هستیم، درباره به ثمر رسیدن این همکاری و تلاش برای موفقیت آن همچنان تأکید می‌شود.
دکتر العابدی افزود: هدف از این سفر، بازبینی این همکاری مشترک، بررسی و رفع مشکلات و همچنین آمادگی لازم برای شروع سال دوم تحصیلی در دانشگاه سبطین(ع) است.
وی همچنین گزارش مختصری از پیشرفت‌های پزشکی کشور عراق و فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه سلامت عراق توسط عتبه حسینی(ع) و وزارت بهداشت این کشور طی دو سال اخیر ارائه داد.
 
تجربه همکاری مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سبطین(ع) یک تجربه استثنایی است
در ادامه دکتر فارس اللامی اظهار داشت: رتبه و سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران در منطقه و جهان معروف و روشن است و تجربه این همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و حرم مطهر امام حسین(ع)، همان‌گونه که در جلسات مختلف گفته‌شده است، یک تجربه همکاری استثنایی است که رشد و جهش قابل توجهی را در حوزه سلامت عراق ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: تولیت عتبه مقدس حسینی(ع) همواره تأکید دارد که این همکاری به‌عنوان یک الگوی بی‌نظیر و با سرانجامی موفق ادامه داشته باشد.
وی اظهار داشت: از نظر ما تمام عوامل موفقیت در این پروژه فراهم است و هر دو طرف برای طی فرآیندهای موفقیت و اقدامات مربوط به آن در تلاش هستند.
رئیس عراقی دانشگاه سبطین(ع) تصریح کرد: هر پروژه‌ای در کنار موفقیت‌هایی که به دست می‌آورد؛ نقاط ضعفی نیز دارد که در تلاشیم طی سال تحصیلی جدید، با همکاری، همت و هم‌فکری دو طرف ایرانی و عراقی این مسائل برطرف شود.
وی افزود: در مدت کوتاه افتخار خدمت و همکاری با گروه دکتر شریعتی و اساتید و همکاران دانشگاه سبطین(ع)، همت و تلاش و تفاوت منحصربه‌فردی را در مقایسه دانشگاه سبطین(ع) با دیگر دانشگاه‌های عراق، از نظر نظم حضور دانشجویان و اساتید در کلاس‌های تئوری و عملی و همچنین در سیستم آموزشی حس کرده‌ام که این نشان از برگزاری یک سال تحصیلی موفق است.
دکتر اللامی اظهار داشت: هدف ما از راه‌اندازی دانشگاه سبطین(ع) و آموزش پزشکی در آن، تربیت پزشکی است که به‌تمام‌معنا انسان باشد و نه‌تنها در حوزه علم، بلکه در حوزه انسانیت نیز برتر باشد.
وی ضمن اشاره به مشکلات موجود در کشور عراق گفت: تمام سختی‌هایی که در عراق وجود دارد در دیگر کشورها نیز موجود است و به شرطی که هدف از آموزش، تلفیق انسانیت و پزشکی باشد و فارغ‌التحصیلان موفقی در این حوزه داشته باشیم، مشکلات حوزه درمان نیز قابل حل خواهد بود.
 
ارادت به حضرت امام حسین(ع)، فلسفه وجودی اولیه خدمت در دانشگاه سبطین(ع) است 
در ادامه، قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلای معلا؛ دانشگاه سبطین(ع)، فلسفه وجودی اولیه همه‌کسانی که از دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سبطین(ع) همکاری و خدمت می‌کنند را ارادت به حضرت امام حسین(ع) دانست و به ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در طول اولین سال تحصیلی به پایان رسیده در دانشگاه سبطین(ع) پرداخت.
دکتر شریعتی اظهار داشت: مأموریت ما تربیت نیروهای بخش بهداشت و درمان است و مشکلات حوزه سلامت عراق نیز از طریق دانشجویان قابل‌حل است و باید خدمات سلامت متناسب با شرایط عراق را فراهم کرد.
وی چشم‌انداز و هدف دانشگاه سبطین(ع) را نه‌فقط تربیت پزشک، بلکه هدف غایی را، ارتقا سطح سلامت و بهبود وضعیت نظام سلامت در عراق دانست که در ذیل آن تربیت نیروی انسانی اثربخش و کارآمد نیز محقق خواهد شد.
دکتر شریعتی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس‌جمهوری عراق که فرمودند: پیشرفت عراق آرزوی ما است؛ تصریح کرد: توسعه عراق تکلیف علمی و شرعی ما است.
وی رویکرد الگوهای به کار گرفته‌شده در دانشگاه سبطین(ع) را رویکرد پاسخگویی اجتماعی دانست و اظهار داشت: ارتقا سطح سلامت جامعه زمانی اتفاق خواهد افتاد که رویکرد پاسخگوئی اجتماعی در آموزش، پژوهش و ارائه خدمات صورت بگیرد و پزشکی می‌تواند پاسخگوئی اجتماعی داشته باشد که اصطلاحاً پزشک هفت ستاره باشد.
دکتر شریعتی در توضیح پزشک هفت ستاره و چگونگی تربیت آن افزود: پزشک هفت ستاره پزشکی است که ارائه خدمت کند، تحقیق کند، آموزش بدهد، رهبری اجتماعی برای ارتقا سلامت داشته باشد، مدیر، هماهنگ‌کننده و درنهایت ارتقادهنده سلامت باشد و برای دستیابی و تربیت چنین پزشکی، روش‌های آموزشی متفاوتی لازم است که تحت عنوان روش‌های فعال و دانشجو محور در دانشگاه سبطین(ع) اجرا می‌شود.
وی در ادامه افزود: دانشجویی که در کلاس یاد می‌گیرد بحث گروهی انجام دهد، هم‌زمان مهارت‌های مدیریت و ارتباط‌گیری و درمجموع مهارت‌های اجتماعی و زندگی را فرامی‌گیرد و درنهایت به مهارت یک دانشجوی هفت ستاره دست می‌یابد.
قائم‌مقام رئیس دانشگاه در شعبه سبطین(ع) درباره حضور اساتید و تدریس آنان در دانشگاه سبطین(ع) نیز اظهار داشت: به‌واسطه همکاری اساتید و با وجود سختی‌های مسیر و رفت‌وبرگشت به تهران و کربلا، در دو ترم تحصیلی گذشته حدود 2500 ساعت تدریس بدون هیچ‌گونه غیبت در کلاس توسط اساتید دانشگاه داشته‌ایم و تمام کلاس‌ها بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده برگزار شد.
وی افزود: مجموعاً 63 دوره آموزشی در گروه پزشکی و قریب به 20 دوره آموزشی در هر یک از گروه‌های فیزیوتراپی و پرستاری طی دو ترم گذشته ارائه‌شده است و هم‌اکنون دانشگاه سبطین(ع) دارای 160 دانشجوی پزشکی و 40 دانشجو در رشته‌های پرستاری و فیزیوتراپی است.
دکتر شریعتی ضمن تشکر از مسئولان طرف عراقی دانشگاه سبطین(ع) برای تجهیز امکانات و تخصیص فضای فیزیکی مناسب، به تشریح بخشی از مهارت‌های آموزش داده‌شده به دانشجویان دانشگاه سبطین(ع) همچون آموزش احیا به دانشجویان رشته فیزیوتراپی و تجزیه DNA دانشجویان توسط خودشان در محیط آزمایشگاه‌ها پرداخت و تصریح کرد: دانشجویان این دانشگاه در محیط آزمایشگاه، علم را لمس می‌کنند و از دست‌یابی به یافته‌های علمی لذت می‌برند.
وی یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا را، سیستم الکترونیک یکپارچه آن دانست و افزود: کلیه فرایندهای آکادمیک دانشگاه تحت وب انجام می‌شود و می‌توان مدعی شد که دانشگاه سبطین(ع) یک دانشگاه بدون کاغذ است.
دکتر شریعتی با بیان وجود بیمارستان‌های توسعه‌یافته در بغداد و مرکز علمی بیت الحکمه در هزار سال قبل و مرجعیت عراق در پزشکی جهان عرب در 50 سال قبل، عراق را کشور توسعه‌یافته‌ای توصیف کرد که وضعیت کنونی آن قربانی جنگ، تهاجم آمریکا و داعش است و با تربیت دانشجویان عراقی می‌توان این کشور را به جایگاه اولیه خود بازگرداند.
سامانه مکاتبات سه زبانه فارسی، عربی و انگلیسی، برگزاری آزمون‌های آنلاین و تحلیل و ارزیابی آزمون‌ها بلافاصله پس از برگزاری، استفاده از مدیران و کارشناسان عراقی تربیت‌یافته و آشنا به فرهنگ‌سازمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران- تارا- به‌جای اعزام مدیر و کارشناس ایرانی به دانشگاه سبطین(ع)، تربیت دانشجویان پژوهشگر که از سال اول تحصیل در حال تحقیق و پژوهش بوده و هم‌اکنون در حال تحقیق در رابطه با کاهش ریز فاکتورهای بیماری‌های قلبی و دیابت در خانواده‌ها و محلات خود هستند؛ از دیگر مباحث ارائه‌شده در گزارش قائم‌مقام رئیس دانشگاه در دانشگاه سبطین(ع) بود.
دکتر شریعتی در پایان اظهار داشت: کمک به حل مشکلات حوزه سلامت عراق با تربیت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و از طریق پایان‌نامه‌ها و رساله‌های این مقطع قابل انجام است که با توجه به درخواست مسئولین آموزش و درمان عراق، برای راه‌اندازی این مقاطع تحصیلی امکان همکاری فراهم است.
وی همچنین از آماده بودن عناوین برنامه‌های استراتژیک دانشگاه سبطین(ع) برای تصمیم‌گیری و اجرای عملیاتی آن خبر داد.
 
مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران، آماده همکاری برای درخشش دانشگاه سبطین(ع)
 در ادامه جلسه، دکتر سرکار، از آمادگی پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی برای همکاری و راه‌اندازی رشته‌های کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، فیزیک پزشکی، رباتیک پزشکی، بیوتکنولوژی پزشکی و نانو پزشکی برای ترم تحصیلی آتی در دانشگاه سبطین(ع) خبر داد.
دکتر بیگلر نیز ضمن پیشنهاد راه‌اندازی دانشکده داروسازی در دانشگاه سبطین(ع)، راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های فناوری را میانبری برای رسیدن به مرحله تولید دارو و موتور محرکه صنعت دانست و از آمادگی برای تبادل تجربیات و همکاری در این زمینه خبر داد.
معاون آموزشی دانشگاه نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه دانشجویان دانشگاه سبطین(ع) به‌زودی وارد مرحله آموزش دروس کلینیکال و بیمارستانی خواهند شد؛ باید برنامه‌ریزی مناسبی برای این دوره از تحصیل دانشجویان در نظر گرفت؛ زیرا مرحله آموزش‌های بیمارستانی نیاز به اساتیدی دارد که تجربه فعالیت در محیط بیمارستان و آموزش دانشجو در محیط درمان را داشته باشند.
وی افزود: باید برای دوره آموزش‌های بالینی دانشجویان دانشگاه سبطین(ع) با تشکیل کمیته‌ای متشکل از مدیران ارشد دانشگاه‌های سبطین(ع) و علوم پزشکی تهران اندیشید و برنامه‌ریزی کرد.
دکتر علامه تصریح کرد: معاونت آموزشی دانشگاه، آمادگی هرگونه همکاری با دانشگاه سبطین(ع) برای برنامه‌ریزی و بررسی موارد مطرح‌شده را دارد.
دکتر اینانلو نیز با اشاره به جامعیت تخصص‌ها و فلوشیپ‌ها در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) و نوپا بودن دانشگاه سبطین(ع)، از امکان طراحی دوره‌های کوتاه‌مدت و دوره‌های فلوشیپ متعدد برای آموزش تکنسین‌ها و اساتید بالینی و آماده‌سازی آن‌ها برای تدریس دوره‌های بالینی، تخصصی و فلوشیپ دانشجویان دانشگاه سبطین(ع) خبر داد.
در پایان این نشست، یادبود دانشگاه علوم پزشکی تهران، توسط دکتر قناعتی به دکتر العابدی و دکتر اللامی اهدا شد.
 
معرفی ربات جراح سینا و مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی 
پس‌ازاین جلسه هم‌اندیشی، مسئولین بهداشت و درمان عتبه حسینی(ع)، با همراهی دکتر آیتی، دکتر سرکار و دکتر اینانلو از پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی بازدید و با نحوه عملکرد ربات جراح سینا و دیگر تجهیزات این مرکز و همچنین فلوچارت و روند اجرایی دوره‌های آموزش مهارت پیشرفته بالینی آشنا شدند.
بازدید از مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی دانشگاه با همراهی دکتر آیتی، دکتر بیگلر، دکتر یوسفیان و معاون اجرایی این مرکز، از دیگر برنامه‌های سفر مسئولان بهداشت و درمان حرم مطهر امام حسین(ع) بود که طی آن، گزارشی از تاریخچه تشکیل این مرکز، محصولات تولیدشده از شروع به کار مرکز تا کنون و آشنایی با آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت ارائه شد.
این بازدید با اهدای یادبود مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی توسط دکتر بیگلر، به مسئولین بهداشت و درمان عتبه مقدس امام حسین(ع) به پایان رسید.
 
نتایج نشست مسئولان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عتبه مقدس امام حسین(ع) با رئیس و مسئولان دانشگاه
معاون بین‌الملل دانشگاه در جمع‌بندی این برنامه و نتایج آن اظهار داشت: همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و عتبه مقدس امام حسین(ع) در قالب راه‌اندازی دانشگاه سبطین(ع)، به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های چهارگانه زیرمجموعه حرم مطهر حسینی و شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا، اتفاق تاریخی و بزرگی است که برای اولین بار توسط دو کشور ایران و عراق انجام شد.
وی افزود: اولین تجربه‌ها به‌ویژه اگر منحصربه‌فرد نیز باشند؛ همواره چالش‌های خاص خود را دارند که به یاری خداوند و با توجه به انگیزه و اراده مدیریت فعلی دانشگاه، اعتماد قوی و عمیق عتبه مقدس حضرت امام حسین(ع) نسبت به دانشگاه علوم پزشکی تهران و توانمندی‌های آن، تلاش و پیگیری‌های همکاران دانشگاه به‌ویژه همکاران مستقر در دانشگاه سبطین(ع) که سختی‌های بسیاری را برای اعتلای نام دانشگاه متحمل می‌شوند و همچنین همراهی و همکاری اساتیدی که رنج سفرهای متعدد رفت‌وبرگشت برای تدریس و تشکیل کلاس‌ها را پذیرفته‌اند؛ این چالش‌ها نیز حل شده و این همکاری به‌عنوان نمونه موفق و درخشان همکاری‌های ملی و بین‌المللی بین دو کشور دوست و برادر ایران و عراق، تاریخ‌ساز خواهد شد.
دکتر آیتی اهداف و برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای شعبه بین‌الملل دانشگاه را فراتر از تربیت دانشجویان پزشکی و تأثیرگذاری در ارتقا سطح سلامت در شهر کربلا و در سطح وسیع‌تر در کل کشور عراق دانست و افزود: تحقق این امر الزامات و اقدامات خاص خود را دارد که با برگزاری جلسات و هم‌اندیشی حاصل از آن، مشکلاتی که در حین کار به وجود می‌آید یکی پس از دیگری حل خواهد شد.
دکتر آیتی درباره علت برگزاری این نشست تصریح کرد: با توجه به تغییرات به وجود آمده در گروه مدیریتی بهداشت و درمان عتبه مقدس حسینی(ع) ضروری بود که این ملاقات انجام شود و اعضای جدید، ضمن آشنایی بیشتر با دانشگاه، نظرات و سیاست‌های جدید خود را با رئیس و معاونان دانشگاه و قائم‌مقام رئیس دانشگاه در دانشگاه سبطین(ع) در میان بگذارند که این امر محقق شد و کار در مسیر خوبی پیش می‌رود و امیدواریم نتایج خوبی نیز حاصل شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه درباره تازه‌ترین تصمیمات اتخاذشده برای شعبه بین‌الملل دانشگاه در کربلا تصریح کرد: با توجه به حمایت‌های همه‌جانبه دانشگاه برای این شعبه، مقرر شد غیر از رشته‌های پزشکی، پرستاری و توانبخشی، رشته‌های تحصیلی گفتاردرمانی و شنوایی‌شناسی نیز در سال تحصیلی جدید به جمع رشته‌های تحصیلی این دانشگاه اضافه شود.
وی بیان داشت: همچنین مصوب شد برنامه‌ریزی و پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد چند رشته جدید ازجمله مهندسی پزشکی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف انجام شود.
معاون بین‌الملل دانشگاه افزود: موضوع راه‌اندازی مرکز رشد فناوری‌های داروسازی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سبطین(ع) مطرح شد که بسیار مورد استقبال مسئولان آموزش و درمان عتبه حضرت امام حسین(ع) قرار گرفت و به‌زودی اقدامات مربوط به آن انجام خواهد شد.
دکتر آیتی در پایان اظهار داشت: برنامه‌های زیادی برای شعبه بین‌الملل دانشگاه در شهر مقدس کربلا وجود دارد که امیدواریم با کمک خداوند و با نظر خاص حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، این برنامه‌ها به‌خوبی پیش رفته و برکات این موفقیت در توسعه و پیشرفت سطح آموزش، بهداشت و درمان منطقه، باعث افتخار دانشگاه علوم پزشکی تهران و کشور عزیزمان باشد.
 
 

 

عکس: طاهره رحمان پور، مجید بابایی

خبر: الهام رضازاده

نظر شما :
captcha
Close