کد: 1287-358752      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۶ مهر   تعداد بازدید : 185

نشست مجمع جهانی سلامت و نشست سالیانه پیمان گروه هشت با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

پانزدهمین نشست مجمع جهانی سلامت(WHS) و نشست سالیانه پیمان گروه هشت (M8 Alliance)، با مشارکت و حضور فعال هیئت اعزامی دانشگاه علوم پزشکی تهران در برلین برگزار شد.

 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، بیش از سه هزار نفر از سیاست‌گذاران عرصه سلامت، روسای مجامع و سازمان‌های بین‌المللی، وزرای بهداشت، روسای دانشگاه‌های جهان و پژوهشگران، در این دوره از گردهمایی اعضای مجمع جهانی سلامت و مجمع عمومی پیمان گروه هشت که 22 تا 24 مهر 1402 و به میزبانی پیمان گروه هشت در برلین پایتخت آلمان برگزار شد حضور داشتند.
 دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل دانشگاه و دکتر امیرحسین تکیان، معاون بین‌الملل دانشکده بهداشت و دبیر اتاق همکاری‌های علمی دانشگاه‌های عضو پیمان گروه هشت، به نمایندگی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در این گردهمایی شرکت کردند.
روز شنبه 22 مهرماه و پیش از برگزاری نشست مجمع جهانی سلامت، اعضای مجمع عمومی پیمان گروه هشت گرد هم آمده و به بررسی موضوعات مطرح در دستور کار پیمان گروه هشت مبنی بر بررسی مسائل پیش رو، بررسی دستور جلسات مجمع جهانی سلامت، عضویت دانشگاه‌های جدید در پیمان گروه هشت و نحوه مشارکت پیمان گروه هشت در سیاست‌گذاری‌های سلامت جهان پرداختند.
دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به‌عنوان عضو رسمی پیمان گروه هشت، در این جلسه سیاست‌گذاری حضور داشت.
بعدازظهر شنبه، نمایندگان دانشگاه در مراسم دومین دوره اهدای جایزه سلامت جهانی ویرشو حضور یافتند.
در این مراسم، جایزه بنیاد سلامت جهانی ویرشو 2023 به دکتر رز گانا فومبان لکه اهدا شد.
دکتر رز گانا فومبان لکه با ملیت کامرونی، دانش‌آموخته دوره دکتری میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشگاه مونترال است که بیش از چهل سال در پیشبرد علم و دانش، انجام تحقیقات مربوط به ریشه‌کنی بیماری‌های عفونی و کشنده، تلاش برای افزایش سطح آگاهی و دانش زنان و دختران به‌ویژه در کشورهای آفریقایی و همچنین تحقق هدف "سلامت و رفاه برای همه" مشارکت و تلاش نموده است.
از مهم‌ترین اقدامات مؤثر دکتر رز گانا فومبان لکه، ریشه‌کنی فلج اطفال در بسیاری از کشورهای آفریقایی و هدایت پروژه بزرگ کنترل مالاریا را می‌توان نام برد.
روز یک‌شنبه 23 مهرماه نیز، نمایندگان دانشگاه، نشست طب تلفیقی(Integrative Medicine) را به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار کردند.
 این پانل علمی به ریاست دکتر امیرحسین تکیان و با سخنرانی دکتر محمدحسین آیتی عضو هیئت‌علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه و سخنرانی مجازی دکتر محمدرضا شمس اردکانی استاد تمام دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین پاسخ به سؤالات شرکت‌کنندگان برگزار شد.
طی این پانل، به موضوع نقش طب تلفیقی(Integrative Medicine) در پوشش همگانی سلامت پرداخته شد، و ابعاد مختلف تلفیق ِ طب‌های سنتی و مکمل در نظام خدمات بهداشت و سلامت کشورها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اعضا پنل و حاضرین بر نقش سیاست‌گذاران ِسلامت در تلفیق طب‌های سنتی و مکمل در حوزه‌های آموزش، پژوهش و خدمات درمانی، به جهت اطمینان از دسترسی جوامع به خدمات ایمن و اثربخشِ این طب‌ها تأکید کردند.
سخنرانانی از سازمان بهداشت جهانی و اعضای مجمع جهانی سلامت و همچنین از کشورهای استرالیا، بریتانیا و چین، به‌عنوان اعضای پانل و سخنران در این نشست علمی حضور داشتند.
پیمان گروه هشت، مهم‌ترین و معتبرترین اتاق فکر سیاست‌گذاری سلامت جهان است و دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 2016 به عضویت این پیمان درآمد و در سال‌های اخیر نیز حضور فعال و تأثیرگذاری در بزرگترین مجمع دستورسازی و سیاست‌گذاری سلامت جهانی داشته است.
در پی همین فعالیت‌ها بود که هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در سال 1398 به میزبانی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جزیره کیش برگزار شد.
دکتر امیرحسین تکیان به‌عنوان بنیانگذار و عضو شورای عالی بنیاد سلامت جهانی ویرشو، نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه در پیمان گروه هشت و به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره پیمان گروه هشت از سال 2019 تا کنون، حضور فعالی در بنیاد ویرشو و تصمیم‌گیری‌های پیمان گروه هشت داشته است.
 
 
 
 

 

تنظیم خبر: الهام رضازاده

نظر شما :
captcha
Close