کد: 1287-358776      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ دوشنبه ۸ آبان   تعداد بازدید : 203

کارگاه آموزشی فرزندپروری نوین و لذت تربیت فرزند در معاونت بین‌الملل دانشگاه برگزار شد

کارگاه آموزشی فرزندپروری نوین و لذت تربیت فرزند، در راستای سیاست‌های جوانی جمعیت و حمایت از بنیان خانواده، با هدف آموزش مدیریت رفتاری به والدین در تربیت فرزند، توسط واحد اداری معاونت بین‌الملل برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، این کارگاه آموزشی، یک‌شنبه 7 آبان 1402 از ساعت 7:30 صبح، در سالن اجتماعات شهید حجت دوست پردیس بین‌الملل دانشگاه برپا شد.
دکتر مریم درخشان نژاد، روانشناس و مدرس کارگاه، ضمن آموزش در قالب طرح سؤال به‌عنوان تمرین گروهی و پرسش و پاسخ از شرکت‌کنندگان، به تدریس سرفصل‌های این دوره پرداخت.
وی عوامل فردی، خانوادگی و محیطی را ازجمله عوامل مؤثر در تربیت فرزند معرفی کرده و به تعریف سبک‌های فرزندپروری و مقایسه این سبک‌ها با یکدیگر پرداخت.
سبک‌های مستبدانه، بی‌اعتنا، مقتدرانه و سهل گیرانه، چهار سبک رایج موجود در فرزندپروری هستند.
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص راه‌کارهای افزایش رفتارهای مطلوب پرداخت و تعامل مثبت از طریق اختصاص زمان باکیفیت و ارتباط کلامی و محبت فیزیکی، تحسین و توجه مثبت، پاداش و امتیاز در فرزندپروری، تکنیک چارت رفتاری و تکنیک الگوبرداری و سرمشق دهی را از عوامل تأثیرگذار در افزایش رفتار مطلوب فرزندان توصیف کرد و به تعریف مزایا، اصول و قوانین استفاده از این مهارت‌ها و تکنیک‌ها پرداخت.
کاهش رفتارهای نامطلوب فرزند از طریق نادیده گرفتن و مزایا و اصول استفاده از این روش، دستور دادن و قوانین مربوط به آن، مهارت محروم‌سازی و اصول و مزایای استفاده از آن، جریمه و بازگیری پاداش و اصول استفاده از تکنیک جریمه، موقعیت‌های پرخطر و راه‌حل‌های مربوط به آن؛ از دیگر مباحث مطرح‌شده در این کارگاه بود.
دکتر درخشان نژاد استفاده از تکنیک چارت رفتاری و جدول ستاره را در کاهش رفتارهای نامطلوب فرزندان و تربیت نظام‌مند آنان از سه سالگی تا دوران نوجوانی بسیار مؤثر دانست و حاضران را به استفاده از این تکنیک، ترغیب و تشویق کرد.
وی در پایان کارگاه، به سؤالات، دغدغه‌ها و چالش‌های تربیتی والدین حاضر در این هم‌اندیشی پاسخ داد. 
38 نفر از کارکنان معاونت و پردیس بین‌الملل به‌صورت حضوری در این کارگاه شرکت کردند.
کارگاه مهارت فرزندپروری نوین، دومین کارگاه از سری کارگاه‌های برنامه‌ریزی‌شده از سوی کمیته فرهنگی جوانی جمعیت دانشگاه است که با هدف ارتقا سطح سواد سلامت روان کارکنان، تحکیم بنیان خانواده و فرزند پروری، با برنامه‌ریزی گروه آموزشی ضمن خدمت دانشگاه، توسط واحد امور اداری، در معاونت بین‌الملل برگزار شد.
این کارگاه‌ها با امتیاز آموزش ضمن خدمت و درج در شناسنامه آموزشی کارکنان، در واحدهای مختلف دانشگاه نیز در حال برگزاری است.
آشنایی با مشاوره قبل از ازدواج و هنر باهم بودن، دیگر عناوین کارگاه‌هایی است که به‌زودی برگزار خواهند شد.
همکارانی که تمایل به ثبت‌نام و شرکت در این دوره آموزشی دارند؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر؛ با لیلا احسانی، رابط آموزشی ضمن خدمت در واحد اداری معاونت بین‌الملل دانشگاه، به شماره تلفن 88912090 داخلی 114 تماس حاصل نمایند.
 
عکس و خبر: الهام رضازاده
 
 
 
 
 
 
 
نظر شما :
captcha
Close