کد: 1287-358830      تاریخ ایجاد: ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۲ آذر   تعداد بازدید : 92

اولین نشست هم‌فکری مسئول و اعضای میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور چین برگزار شد

با حضور دکتر محمدحسین آیتی، معاون بین‌الملل و مسئول میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور چین و خانم می لی (Mei Li)، مدیر چینی موسسه کنفوسیوس کشور چین در ایران، اولین نشست هم‌فکری اعضای این میز همکاری علمی، با هدف بررسی فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری و همچنین ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده اخیر با دانشگاه‌های چین برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بین‌الملل، در این جلسه که چهارشنبه 8 آذر 1402 تشکیل شد؛ دکتر محمدحسین نکوفر، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه، دکتر رضا فریدی مجیدی، رئیس و دکتر نصرالله طباطبائی، معاون بین‌الملل دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه و از اعضای میز، دکتر محمدرضا بهادرخانی و دکتر نیوشا اسماعیل‌زاده از دیگر اعضای میز، علی صیادی و مریم صابری پور کارشناسان مسئول روابط بین‌الملل دانشگاه، حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، معاون بین‌الملل دانشگاه پس از معرفی اعضا، توضیحاتی درباره میزهای همکاری‌های علمی دانشگاه و اهداف و مأموریت‌های آن‌ها و گزارشی کلی از اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده در سال جاری ارائه کرد.
دکتر آیتی، سفر اخیر رئیس و معاون بین‌الملل دانشگاه به کشور چین برای حضور در نشست کنسرسیوم مراکز آموزش عالی پزشکی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای (Medical Institution Consortium Shanghai Cooperation Organization) به‌ویژه با توجه به عضویت دانشگاه علوم پزشکی تهران در سازمان همکاری‌های شانگهای و سخنرانی دکتر قناعتی در این نشست در حوزه طب سنتی، دیدار و گفتگوی دکتر آیتی با معاون بین‌الملل و برخی مسئولان دانشگاه ووهان (Wuhan university) چین و تبادل نظر درباره توسعه همکاری‌های مشترک دو دانشگاه و در ادامه بازدید از بیمارستان رنمین (Renmin Hospital of Wuhan University) دانشگاه ووهان و همچنین برگزاری چند نشست آنلاین مشترک با حضور اساتیدی از چین را از فعالیت‌های اخیر میز همکاری‌های علمی دانشگاه با کشور چین برشمرد.
در ادامه دکتر آیتی و دکتر اسماعیل‌زاده به معرفی اجمالی مرکز و برنامه ملی تورچ (Torch) کشور چین پرداختند.
معاون بین‌الملل دانشگاه، الگوبرداری از مدل مرکز Torch را برای توسعه پارک علم و فناوری ایران بسیار سودمند دانست.
دکتر اسماعیل‌زاده نیز ضمن گزارش تحقیقی خود از مرکز Torch، درباره هسته‌های نوآوری، مراکز دانش‌بنیان و گرنت‌های این موسسه توضیحاتی ارائه داد.
وی اظهار داشت: مرکز Torch تقریباً 30 سال پیش تحت نظر وزارت علوم و تکنولوژی کشور چین فعالیت خود را آغاز کرد و تعداد زیادی شرکت علم و فناوری در چین را تحت نظارت دارد و برنامه‌های متنوعی را با هدف جلب مشارکت محققان و پژوهشگران سراسر جهان، در رشته‌های علوم و فناوری اجرا می‌کند.
وی توضیح داد: مرکز Torch به‌طور سالیانه با برگزاری مسابقه‌ای، ایده‌های برتر در زمینه تکنولوژی را از سراسر جهان به کشور چین فرا می‌خواند.
دکتر اسماعیل‌زاده، توسعه شرکت‌های فناوری در داخل چین و گسترش فناوری چین به دیگر مرزهای جهانی را دو هدف عمده مرکز تورچ دانست که برای تحقق این اهداف با دانشگاه‌ها و مؤسسات خارج از چین نیز همکاری و مشارکت دارد.
وی گفت: مرکز Torch در حال حاضر مجموعه قراردادهای دوجانبه‌ای را با دانشگاه‌های کشورهای دیگر از جمله استرالیا، در خصوص توسعه تکنولوژی منعقد کرده است و قرارداد همکاری با University of New South Wales استرالیا نمونه‌ای از این همکاری است.
در ادامه خانم می لی، ضمن بیان تاریخچه آغاز به کار موسسه کنفوسیوس در ایران، اهداف این موسسه و همکاری آن با دانشگاه تهران، نکاتی را اظهار داشت و درباره مأموریت‌های این موسسه گفت: موسسه کنفوسیوس بیش از 548 شعبه در جهان دارد و در راستای اهداف و مأموریت‌های خود که عمدتاً ترویج زبان و فرهنگ چینی است؛ فعالیت می‌کند.
وی افزود: این موسسه در زمینه آموزش زبان چینی با دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی همکاری می‌کند و آمادگی آن را دارد تا با دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این زمینه همکاری داشته باشد.
در ادامه این نشست، حاضران به بحث و تبادل نظر درباره زمینه‌های مختلف همکاری پرداختند.
دکتر فریدی و دکتر طباطبایی نیز از اعلام آمادگی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، برای پشتیبانی از موضوع بستر‌سازی و گسترش همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات کشور چین در حوزه تکنولوژی و فناوری‌ سلامت خبر دادند.
در پایان این نشست مقرر شد؛ ضمن ارتباط بیشتر با موسسه کنفوسیوس، دانشگاه‌ها و مؤسسات بیشتری از کشور چین بررسی شوند و گرنت‌های تعریف‌شده و مهم مؤسسات آموزشی این کشور استخراج و در اختیار بدنه دانشگاه قرار گیرد.
همچنین مقرر شد؛ با همکاری دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه، بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تری درباره مرکز تورچ انجام شود.
 
 
خبر: مریم صابری پور

تنظیم خبر و عکس: الهام رضازاده

نظر شما :
captcha
Close