کد: 1287-9221      تاریخ ایجاد: ۱۳۹۲ پنج شنبه ۱۲ ارديبهشت   تعداد بازدید : 1802

پروفسور ويلسون توانايي اساتيد در تدريس و احترام به دانشجويان را از دلايل كسب گواهينامه ASIC توسط دانشگاه علوم پزشكي تهران خواند.

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران: بازرس ASIC، در مراسم اعطاء گواهينامه اعتباربخشي بين المللي به دانشگاه، با اشاره به حضور خود در ايران در روز معلم، ضمن نقل جملاتي از بزرگان جهان، به بيان ارزش و اهميت جايگاه معلم در جوامع مختلف دنيا پرداخت.

گالري عكس1     
گالري عكس2  
اتفاق جالب توجهي كه امسال در روز معلم رخ داد اين بود كه در روز معلم مراسم اعطاء گواهينامه اعتباربخشي بين المللي در دانشگاه بركزار شد و جالب تر اينكه در اين مراسم كه با حضور دكتر منصوري رييس دانشگاه، شماري از معاونين و روساي مراكز تحقيقاتي، دانشكده ها و بيمارستانها روز چهارشنبه 11 ارديبهشت ماه سالجاري در سالن اجلاس ستاد مركزي دانشگاه برگزار شد، پروفسورجان ويلسون بازرس ASIC ضمن ابراز مسرت از حضور خود در ايران سخنان مفصلي در مورد مقام معلم و ارزش تعليم و تربيت ايراد كرد. وي در ابتداي سخنانش گفت: خوشحالم كه در روز معلم به ايران آمده ام. خواندن مطالب پروفسور ويلسون از اين جهت لطف مضاعف دارد.
پروفسور ويلسون گفت: خوشحالم كه در روز معلم به ايران آمده ام. وي برگزاري روز معلم را بهترين راه براي ابراز احساسات به معلمين و اساتيد دانست و افزود: اين بهترين فرصت است تا به معلمان بگوييم از حضورشان در جامعه خوشحاليم. 
پروفسور ويلسون با اشاره به بازديد سابق خود از دانشگاه در نوامبر سال گذشته گفت: از اين كه زودتر از آنچه انتظار داشتم، مجدداً به اين دانشگاه وارد شدم و دوستان خود را مي بينم خوشحالم.
وي در بخشي ديگر از سخنان خود با اشاره به سوابق تحصيلي خود در علم فيزيك گفت: نبايد علم فيزيك و كمك هاي آن را به علم پزشكي نديده بگيريم. 
بازرس ASIC افزود: علم فيزيك به ايجاد دستگاههاي سي تي اسكن، MRI، ايزوتوپ هاي راديواكتيو، شتاب دهنده هاي خطي و به توسعه بسياري ديگر از مباحث پزشكي كمك كرده است. 
وي اضافه كرد: تكنيك ديگري كه به مدد علم فيزيك توسعه پيدا كرده است، پيدا كردن جريان خون در پوست با استفاده از تكنيك داپلر و ليزر بوده كه مي تواند به مشخص كردن سوختگي ها در پوست بپردازد كه در اين رابطه توانستيم دستگاهي را توليد و به تمام دنيا عرضه كنيم. 

معلمان كليد آموزش هستند
پروفسور ويلسون به نقل از نخست وزير كشورش، آموزش را رمز موفقيت خواند و گفت: آموزش كليد صلح، دموكراسي، پيشبرد اقتصاد، سلامتي، ايجاد احترام و هماهنگي ميان تمام جنسيت ها، اديان و اعتقادات و ساير امور است و كليدي است براي ميلياردها انسان براي آنكه به خواسته هاي دروني خود برسند.
وي با بيان آن كه "معلمان كليد آموزش هستند" گفت: مي توان مدرسه اي بدون ميز و صندلي و ساير تجهيزات داشت ولي مدرسه بدون معلم امكان ندارد. 
پروفسور ويلسون با اشاره به برگزاري كنفرانس 5 اكتبر 1996 در يونسكو گفت: در اين كنفرانس جايگاه معلمان تشريح شد. همچنين در كنفرانس 11 نوامبر 1997 جايگاه تحصيلات تكميلي و اساتيد دانشگاه مطرح شد كه البته ما به اهميت اين جايگاه در 2400 سال پيش از اين واقف بوديم. 
وي با نقل جمله اي از اسكندر مقدوني مبني بر آن كه "من براي زندگيم به پدرم مديون هستم ولي براي خوب زندگي كردن به معلمم" گفت: همواره به معلمي و آموزش به عنوان يك شغل شرافتمندانه نگريسته شده است. 
پروفسور ويلسون با بيان آن كه "از طريق معلمان ارزش هاي يك ملت و فرهنگ به مردم منتقل مي شود" گفت: به عنوان معلمان و اساتيد، بايد تمام شاگردان و دانشجويان را در برابر ويژگي هاي بد محافظت كنيم. 
وي جايگاه معلمان را در خط مقدم آموزش و اصلاح آموزش دانست و افزود: نكته ضروري براي موفقيت دانشگاه و تحصيلات تكميلي آن است كه معلمان در آموزش و برنامه ريزي هاي مرتبط با آن دخيل باشند. 

 بايد معلمان را در سياستگذاري و پيشبرد برنامه هاي آموزشي مشاركت دهيم
پروفسور ويلسون با تاكيد بر اهميت قدرت بخشيدن به معلمان و اساتيد گفت: بايد معلمان را در سياست گذاري و قانون گذاري دخيل كنيم و در پيشبرد برنامه هاي آموزشي آنها را مشاركت دهيم. 
بازرس ASIC افزود: باور شخصي من اين است كه معلمان افراد خلاق و با استعدادي هستند كه مي توانند به نيازهاي افراد پاسخ مثبت دهند و بايد از معلمان نه تنها در تدريس و ارائه دروس بلكه در بحث تصميم گيري و افزودن سيلابس هاي درسي استفاده كنيم. 
وي آموزش را حوزه اي مهم براي استفاده از توانايي هاي معلمان دانست و افزود: بايد برابري در نظام آموزشي براي معلمان ايجاد كنيم. در اين ميان برنامه هاي زيادي هستند كه مي توانند در بحث ايجاد برابري بين معلمان و همين طور اقليت هاي جامعه كمك كنند. 
بازرس ASIC افزود: شايد دانشجويان و فرزندانمان آموزش هاي خاصي را در بحث پزشكي احتياج داشته باشند. چنين برنامه هايي اين قدرت را به ما مي دهند كه از قشر جوان استفاده كنيم چرا كه آنها مي توانند معلمين آينده ما باشند. 
وي اضافه كرد: زمان آن فرا رسيده تا مطمئن شويم فرزندانمان فرصتي براي آموزش صحيح و با كيفيت بالا دارند. 
پروفسور ويلسون با اشاره به محدوديت هاي زنان جوان در بحث آموزش در بسياري از نقاط جهان گفت: زماني كه ديدم در ايران تعداد زيادي از دانشجويان خانم هستند و به بحث آموزش مي پردازند متعجب شدم. 
بازرس ASIC افزود: بايد از خود سوال كنيم كه آيا مي توانيم كارهاي بيشتري براي دانشجويان انجام دهيم؟ و در اين ميان شما اساتيد هستيد كه مي توانيد ارزش ها را در جوانان نهادينه كنيد. 

تاكيد بر ايجاد تفكر مستقل در دانشجويان
پروفسور ويلسون بر اهيمت ايجاد تفكر مستقل در دانشجويان و جوانان تاكيد كرد و گفت: اساتيد مي توانند حسي از منطق و درك در دانشجويان ايجاد كنند. همچنين به كمك اساتيد، جوانان مي توانند حس خوبي براي زندگي و توانايي كار كردن و مشاركت در فعاليت هاي اجتماعي داشته باشند. 
وي با بيان آن كه "سيستم آموزشي بايد آزاد و عاري از ترس باشد" گفت: هيچ جواني نبايد حتي ذره اي ترس از رفتن به مدرسه يا دانشگاه داشته باشد. 

نظام آموزشي كارآمد مولد تعالي و تعادل بين سنت و مدرنيته و حس پيشرفت
پروفسور ويلسون با اشاره به اهميت نظام آموزشي در كشورهاي مختلف گفت: نظام آموزشي مي تواند باعث ايجاد تعالي و تعادل بين گذشته و سنت و مدرنيته و حس پيشرفت در جامعه باشد كه البته ايجاد اين تعادل امر ساده اي نيست. 
وي ايجاد تعالي آموزشي در حوزه هاي مختلف علوم را بحث مهمي خواند و افزود: به عنوان معلم، شما افرادي هستيد كه در بين ملت بايد سازنده باشيد و كشور به شما به عنوان راهنماي قشر جوان نگاه مي كند. 

وظيفه استاد؛ تعالي شخصيت دانشجو 
پروفسور ويلسون با تاكيد بر تاثير مهم معلمان در زندگي دانشجويان گفت: وظيفه معلمان راهنمايي دانشجويان است تا شخصيت آنها را تعالي بخشند و علم آنها را بيفزايند. 
وي با بيان آن كه "معلمان افرادي هستند كه استعداد ديگران را كشف و استخراج كرده و پرورش مي دهند" گفت: براي درك ارزش واقعي معلم و استاد بايد به اين نكته بپردازيم كه دانشگاه بدون داشتن معلم نمي تواند عمل كند. 
پروفسور ويلسون در بخشي ديگر از سخنان خود، با نقل جملاتي از بزرگان جهان، به بيان ارزش و اهميت معلم پرداخت و افزود: هدف معلم آن نيست كه در دانشجويان خود تصوير جديد ايجاد كند، بلكه بايد تصوير واقعي دانشجويان را تعالي بخشد. 

در معلمين دانشگاه علوم پزشكي تهران توانايي تدريس و حس احترام به دانشجو ديدم
وي با اشاره به بازديدهاي سابق خود و ديگر ارزيابان سازمان اعتباربخشي انگليس از بخش هاي مختلف دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: در اين بازديدها، با مشاهده هم و غم بي نهايت مهم اعضاء دانشگاه، به ما ثابت شد كه اساتيد و مسئولان اين دانشگاه نه تنها از اطلاعات بالايي برخوردار هستند، بلكه توانايي تدريس و حس احترام به دانشجويان را در خود دارند و اين يكي از دلايلي بود كه به اين دانشگاه ارزش بالاتري را در نظام اعتباربخشي خود داديم. 
پروفسور ويلسون ضمن قدرداني از تلاش هاي دكتر لاريجاني رييس پيشين دانشگاه براي توجه به بحث اعتباربخشي دانشگاه گفت: از دكتر منصوري نيز به دليل تلاش هاي وي در پيشبرد اهداف دانشگاه و همچنين بعهده گرفتن رياست اين دانشگاه عالي تشكر ويژه مي كنم. 
وي در پايان ضمن تشكر از يكايك مسئولين و اساتيد دانشگاه گفت: در روز معلم حس قلبي خود را به تمامي اعضاء آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران تقديم كرده و براي همه آرزوي موفقيت و سلامتي دارم.   

 

خلاصه سخنرانی به مناسبت روز معلم پرفسور دکتر جان ویلسون

خبرنگار: زهرا صادقي
 
عكاس: جمشيد ربيعي

 

 

 

نظر شما :
captcha
Close